کشت برنج به عنوان یک کشت پر مصرف مقرون به صرفه نیست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در استان توسعه و ترویج کشت برنج در استان مغایر با حفاظت و صیانت از منابع آب است.

کشت برنج به عنوان یک کشت پر مصرف مقرون به صرفه نیستبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، مرادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت:  با توجه به حساسیت موضوع کشت برنج در استان  کارگروهی تشکیل گردیده که با همفکری و همکاری یکدیگر بتوانیم تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ نماییم.

وی افزود: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در استان و همچنین بحران آب در کشور به عنوان یک معضل اجتماعی توسعه و ترویج کشت برنج در استان مغایر با حفاظت و صیانت از منابع آب و همچنین توزیع عادلانه منابع آب  است.

مرادی  بر روند تسریع نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های مجاز تاکید نمود و افزود: از شرکت توزیع نیروی برق استان خواستار همکاری در پایش برق مصرفی چاه‌های مجاز خصوصاً مشترکین پر مصرف هستیم.

او بیان کرد : کشاورزان نباید بر این باور باشند که با وجود بارندگی‌های امسال منابع آبی بخصوص منابع زیرزمینی غنی گردیده چرا که باران به عنوان منابع تجدید پذیر محسوب نمی‌شود و به صورت روان آب وارد رودخانه‌های استان می‌گردد و بهره برداری از آب‌های سطحی نیز با اولویت حق آبه بری است و این سرمایه ملی در پایین‌دست نیز حق آب برانی دارد که نباید بدون در نظر گرفتن حقوق دیگران اضافه برداشت نمود و حق دیگران را تضییع کرد.

به گفته این مسئول  با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان کشت برنج به عنوان یک کشت پر مصرف منابع آب شناسایی شده که مقرون به صرفه نمی‌باشد.

 قاسمی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نیز عنوان کرد:  لزوم کنترل کشت برنج و خصوصاً بررسی امکان کشت آن به روش خشکه کاری در حداقل سه نقطه پایلوت و بررسی نتایج میزان آب مصرفی و همچنین محصول تولید شده در پایان یک دوره زراعی بمنظور اتخاذ تصمیم در خصوص نحوه انجام روش فوق الاشاره در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.


انتهای  پیام/ز

 

کشت برنج  به روش خشکه کاری در حداقل سه نقطه پایلوت در استان کرمانشاه 

برچسب ها: اب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار