در مراسم روز جنگلبان مطرح شد؛

کاهش ۳.۵ برابری حریق در گلستان/جنگل‌ها و مراتع مستعد آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: شرایط حریق در جنگل‌ها و مراتع گلستان مهیاتر از سال‌های گذشته است، اما تلاش داریم با فرهنگسازی و اقدامات پیشگیرانه آمادگی لازم را داشته باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ظهر شنبه مراسم روز جنگلبان در گرگان برگزار شد و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نخستین سخنران این مراسم بود که از ادامه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگسازی برای کاهش حریق در جنگل‌ها و مراتع استان خبر داد.

ابوطالب قزلسفلو گفت: هرچند فرهنگسازی دیربازده و زمان بر است، اما با اقدامات پیشگیرانه و آگاهی سازی انجام شده در کاهش حریق جنگل‌ها و مراتع استان موفق بودیم.

وی افزود: از ظرفیت رئیس کل دادگستری و دادستان‌ها و همچنین استانداری و فرمانداری برای فرهنگسازی در این حوزه کمک گرفتیم.

وی یادآور شد: پس از اعلام اینکه آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی جرم است و با متخلفان برابر مقررات برخورد می‌شود در کنار فرهنگسازی اقدامات پیشگیرانه هم انجام شد و هم اکنون گلستان شرایط قابل قبولی در حریق جنگل‌ها و مراتع دارد که امیدواریم این شرایط استقرار یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه با بارندگی‌های امسال و رویش گیاهان شرایط حریق در جنگل‌ها و مراتع استان مهیاتر از سال‌های قبل است، ادامه داد: هرچند شرایط حریق فراهم است و پتانسیل در استان وجود دارد، اما تلاش داریم آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع آفات، بیماری ها، قاچاق چوب، ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تصرفات همه در بحث حفاظت دیده شده است، خطاب به سرجنگلبانان گلستانی متذکر شد: موضوع ساخت و ساز‌های غیرمحاز در گلستان با جدیت از سوی مسئولان کشوری دنبال می‌شود و باید در خلع ید اراضی که حکم آن قطعی شده تسریع شود.

قزلسفلو تاکید کرد: همچنین باید پایش‌های میدانی در شهرستان‌ها انجام شود و اگر ساخت و ساز غیرمجازی از سنوات گذشته در اراضی ملی وجود دارد با سرعت از سوی جنگلبانان گزارش شود.

کاهش ۳.۵ برابری حریق در گلستان

در ادامه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۴۳ فقره آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوست.

سرهنگ حبیب بزی با اشاره به اینکه تعداد آتش سوزی‌های سال گذشته در چهار ماهه نخست سال ۱۵۹فقره بوده است، افزود: در این آتش سوزی‌ها ۲۷۲ هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و مرتع طعمه حریق شدند.

وی از کاهش ۳.۵ برابری آتش سوزی اراضی جنگلی و مرتعی استان نسبت به سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۴۳ فقره آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی داشتیم که در این آتش سوزی‌ها دو هکتار جنگل طبیعی، یک هکتار جنگل دست کاشت و بخشی از مراتع استان سوخت.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط خوب آب و هوایی، پوشش گیاهی خوبی را در سطح استان داریم که احتمال حریق را افزایش می‌دهد و در همین راستا اقدامات پیشگیرانه را به جدیت در دستور کار قرار دادیم.

بزی گفت: به منظور جلوگیری از سرایت آتش از مزارع کشاورزی به جنگل ها، بیش از یک هزار کیلومتر آتش بر در اراضی بین مزارع و جنگل‌ها ایجاد شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: مرمت ۷۵ کیلومتر از جاده‌ها را به منظور دسترسی به مناطق در معرض خطر آتش سوزی را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون کار مرمت بیش از ۲۰ کیلومتر به پایان رسیده است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم روز جنگلبان در گلستان از ۳۲ سرجنگلبان گلستانی تجلیل شد.

 

انتهای پیام/پ

روز جهانی حفاظت از جنگل ها

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار