رئیس کمیته مشارکت های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه خبر داد؛

مستقر شدن موکب های مردمی در شلمچه/پیش بینی حضور ۱۵۰۰هزار زائر

مستقر شدن موکب های مردمی در شلمچه/پیش بینی حضور ۱۵۰۰هزار زائررئیس کمیته مشارکت های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه گفت: طی هماهنگی های انجام شده ۲۴۰ موکب مردمی از شهرهای آبادان و خرمشهر برای پذیرایی از زائران اربعین در شلمچه مستقر می شوند

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مکی یازع  با اشاره به اینکه شهر‌های آبادان و خرمشهر پیشانی شلمچه در پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین هستند، گفت: از تعداد کل موکب‌های یاد شده ۱۲۰ موکب مربوط به آبادان و ۱۲۰ موکب نیز مربوط به خرمشهر است که این موکب‌ها تمامی مواد غذای قابل عرضه به زائران را خود تامین و در اختیار آنان قرار می‌دهند ضمن اینکه تعدادی موکب دیگر نیز با آن‌ها همکاری دارند و کمک‌هایی را نیز از طریق پایگاه‌های مردمی کمک به بحث اربعین جمع آوری می‌شود میان آنان تقسیم می‌شود.

ثبت نام زائران در سامانه‌های شهری

او افزود: امسال با توجه به حذف ویزا به طور حتم با حضور چند برابر زائران مواجه خواهیم بود لذا برابر برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت کشور و ستاد عتبات عالیات کشور برای ساماندهی زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند سامانه ثبت نام طراحی شد که برای این منظور زائران می‌توانند با هماهنگی ستاد عتبات عالیت در شهر‌های خود نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند، این اقدام علاوه بر حذف اقدامات وقت گیر کاغذی سبب افزایش سرعت در کار ثبت نام زائران می‌شود.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه از ماهشهر، رامشیر، کارون، شادگان، امیدیه، و استان‌های فارس، خراسان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد به عنوان برخی از شهر‌های و استان‌های معین شلمچه در اربعین نام برد و اظهار کرد: با توجه به تنوع مسیر‌های رسیدن به کربلای معلی و عتبات عالیات در ایام اربعین در مرز شلمچه اعم از زمینی، ریلی و دریایی به طور حتم ما در بازگشت با استقبال بیشتر زائران در انتخاب مرز شلمچه برای بازگشت مواجه خواهیم بود لذا برای خدمات رسانی بهتر و مطلوب به زائران چه در رفت و چه به هنگام بازگشت موکب‌ها ساماندهی شده اند.

یازع با اشاره به تشکیل کمیته زیرساخت که به تازه گی و در سال جاری برای کمک رسانی به موکب‌ها برای زیرسازی محل استقرار موکب هایشان از سوی استانداری تشکیل شده است، یادآور شد: این کمیته زیر نظر شهرداری خرمشهر در امر نظافت و زیرسازی محل استقرار موکب‌ها فعالیت دارد ضمن اینکه به همت این کمیته ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۵۰ چشمه حمام پیش بینی شده که برای استقرار آن‌ها جانمایی در طول مسیر انجام شده است.

استقرار ۸ موکب اتباع افغانی در شلمچه

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه گفت: بر اساس تقاضای اتباع خارجی که به طور عمده افغانی‌های مقیم ایران از استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد و یزد هستند، ۸ موکب برای ارائه خدمات این افراد به زائران پیش بینی شده است.

او با اشاره به پخت نانی که توسط برخی از موکب‌ها در محل انجام می‌شود، افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با نانوایی‌های سطح شهر‌های آبادان و خرمشهر برای کمک به تامین نان مورد نیاز مواکب برای پذیرایی از زائران، به طور روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار قرص نان تهیه و در میان مواکب توزیع می‌شود.

یازع اظهار کرد: همچنین از دهم تا پایان صفر به طور روزانه ۵ هزار قالب یخ تهیه و میان موکب‌ها توزیع می‌شود.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه با بیان اینکه با فرماندار خرمشهر در مورد دغدغه مان پیرامون رفع مشکلات احتمالی آب انتقالی در مسیر شلمچه و لزوم پایداری برق گفتگو کرده ایم، تصریح کرد: با توجه به گرمای بیش از حد هوا امسال علاوه برای تامین برق مورد نیاز کولرها، سرخانه‌ها و یخچال مواکب نیاز به برق سه فاز داریم که قرار شد مراتب پیگیری شود.

یازع  گفت: برای تامین و توزیع ۵ میلیون بطری آب ۳۰۰ سی سی در شلمچه به مسئولان خراسان صحبت کردیم که آن‌ها بخشی را تقبل کردند و مابقی را نیز در گفتگویی که فردا با امام جمعه سپیدان خواهیم داشت پیگیری و تامین می‌کنیم.

او  با بیان اینکه سال گذشته خیران ۷۵ میلیون تومان پول برای خرید یخ در شلمچه کمک کردند، گفت: با منطقه آزاد اروند به جهت کمک در زمینه خرید یخ وارد مذاکره شده ایم.

توزیع رایگان سیلندر گاز برای نخستین بار

او با اشاره به اینکه کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین ۴ قلم اساسی را به مواکب کمک می‌کند، افزود: به منظور تامین و توزیع گاز مورد نیاز مواکب با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آبادان صحبت کردیم و طبق قول مدیرعامل این شرکتبه طور روزانه کپسول‌های گاز رایگان به میزان روزانه ۲ ماشین ایران گاز و ۲ ماشین بوتان گاز در محل شلمچه به ما تحویل می‌شود به این ترتیب مواکب دیگر دغدغه‌ای در زمینه تایمن گاز و یا تردد مستمر به شهر‌های آبادان و خرمشهر برای تامین گاز ندارند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین شلمچه با تاکید بر اینکه رعایت مسائل بهداشتی و عدم توزیع فله‌ای آب برای پخت و پز در مواکب مد نظر است، اظهار کرد: برای این منظور طبق رایزنی‌های انجام شده از سوی استانداری به طور روازنه هر یک از شهرستان‌های معین ۲ تانکر آب را به شلمچه و در موقعیت‌های خود هدایت می‌کنند که البته امیدواریم در این باره بد قولی نشود.

او تصریح کرد: به منظور تامین امنیت در مواکب در هنگام استقرار و استراحت زائران در مواکب طی هماهنگی با مسئولان مواکب امسال یک نیرو در قالب حراست در هر موکب این وظیفه را عهده دار خواهد شد ضمن اینکه یک نفر نیز به ارائه آموزش مسائل اخلاقی و فرهنگی و یک نفر نیز به ارائه آموزش موارد بهداشتی می‌پردازند، قطع بلندگو‌ها در ساعت ۱۲ شب و به هنگام نماز و ساعت استراحت زائران نیز از موکب داران خواسته شده است.

راه اندازی ۵ دالان خنک کننده

یازع یادآور شد: طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان مقرر شد تا ۵ شهرستان آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه و بهبهان نسبت به راه اندازی دالان خنک کننده اقدام کنند تا با توجه به گرمای هوا زائران در مسیر عبور با گرمای بیش از حد هوا مواجه نشوند.

او با بیان اینکه تمامی اقدامات برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به زائران انجام می‌شود، گفت: از ۱۴ محرم موکب‌ها اقدام به برپایی موکب‌ها و رفع امکانات مورد نیاز خود می‌کنند و ازابتدای صفر کار سرویس دهی به زائران به مرور آغاز می‌شود، دهم صفر اوج حضور زائران است.

او افزود: همچنین به منظور خدمات رسانی به زائران در زمان بازگشت ۲۵ موکب پیش بینی شده است ضمن اینکه چند موکب دیگر نیز در شهرستان با آنان همراهی کرده و غذا را در شهر ستان پخته و برای توزیع در میان زائران به این مواکب می‌رسانند.

یازع اظهار کرد: برای اسکان زائران اداره آموزش و پرورش، مساجد و حسینیه‌ها العام آمادگی کرده اند ضمن اینکه همچون سال پیش و با هدایت کمیته اسکان ستاد اربعین برخی از زائران در منازل شهروندان اسکان یافته و از آنان به طور مناسبی پذیرایی شده است.

راه اندازی ۵ موکب در جاده‌های منتهی به شلمچه

او تصریح کرد: همچنین ۵ موکب در طول مسیر رسیدن زائران تا شلمچه یعنی جاده آبادان – اهواز، جاده آبدان اهواز، ایستگاه‌های ۷ و ۱۲ در آبادان و فلکه الله در خرمشهر را پیش بینی کرده ایم که مواکب استقرار و به ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین می‌پردازند.

یازع با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال با توجه به حذف روادید یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر برای شرکت در آئین عظیم اربعین حسینی به شلمچه بیایند، یادآور شد: از زائران می‌خواهیم تا با گذرنامه معتبر به مرز‌ها مراجعه کنند با کارت ملی به هیچ وجه امکان عبور از مرز برای زائران وجود ندارد، پس زائرانی که قصد شرکت در آیئن اربعین حسینی را دارند هر چه زود نسبت به تمدید گذرنامه خود اقدام کنند تا بتوانیم مرز خوب و سرحالی را به لحاظ مراجعه زائران و عبور راحت و بدون دغدغه آنان را داشته باشیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.