هم چیز درباره محاصره‌ای تاریخی با ٢‌میلیون تلفات

هیتلر از سرنوشت ناپلئون آگاه بود، اما با وجود یگان‌های موتوریزه، به همه اطمینان داده بود تا روس‌ها به خود بیایند تانک‌های آلمانی از میدان سرخ مسکو نیز گذشته‌اند!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «دشمن پشت دروازه‌ها» محصول ٢٠٠١ و ساخته کارگردان فرانسوی ژان ژاک آنو، راوی داستان واسیلی زایتسف -با بازی جود لاو- تک‌تیرانداز ارتش سرخ است که در جریان محاصره شهر استالینگراد توسط ارتش آلمان نازی بازی موش و گربه‌ای را با یک تک‌تیرانداز آلمانی آغاز می‌کند.

مادر همه نبرد‌ها / محاصره‌ای با ٢‌میلیون کشته

زایتسف و سرگرد اِروین کونیگ - افسر آلمانی با نقش‌آفرینی اِد هریس - که هر کدام در جبهه خود یک افسانه هستند بار‌ها تا مرز شکار یکدیگر پیش می‌روند، اما هر دفعه قسر در رفته و ادامه بازی را به روز بعد موکول می‌کنند. ادامه ماجرا را وا می‌گذاریم تا داستان فیلم برای کسانی که هنوز آن را ندیده‌اند، لو نرود؛ اما سوای بازی مرگبار سرباز روس و افسر آلمانی در این فیلم «دشمن پشت دروازه‌ها» را همچنین باید روایتگر بخش کوچکی از یک اَبرجنگ تاریخ معاصر یعنی نبرد استالینگراد قلمداد کرد. نبردی که تا پیش و قبل از آن هیچ ارتشی در دنیا تجربه‌اش نکرده بود.

اسب ناپلئون و تانک هیتلر
هنگامی که در بامداد ٢٢ ژوئن ١٩٤١ میلادی، نزدیک به ٤‌میلیون سرباز آلمانی، رومانیایی و مجارستانی مرز‌های اتحاد جماهیر شوروی را پشت سر گذاشته و وارد خاک این کشور شدند، تنها یک هدف در سر داشتند: فتح مسکو و پایان‌بخشیدن به افسانه شکست‌ناپذیری روس‌ها.

آرزویی که ١٣٠ سال پیش ناپلئون بناپارت تا مرز‌های تحقق آن پیش رفت و حتی مسکو را نیز به تصرف خود درآورد، اما سرما و گرسنگی باعث شد پایتخت سوخته روس‌ها را وانهاده و به سرعت راه فرانسه را در پیش گیرد. هیتلر از سرنوشت ناپلئون آگاه بود، اما با وجود یگان‌های موتوریزه، به همه اطمینان داده بود تا روس‌ها به خود بیایند تانک‌های آلمانی از میدان سرخ مسکو نیز گذشته‌اند!

پیشوای آلمان نازی البته اشتباه نمی‌کرد و تانک‌های آلمانی بسیار بیشتر از اسب‌های فرانسوی قدرت مانور داشتند، اما شاید نکته‌ای که او و ژنرال‌هایش به آن توجه نداشتند این بود همان‌طور که اسب احتیاج به علوفه دارد، تانک هم نیازمند سوخت است.

محاصره‌ای با ٢‌میلیون کشته
٧٧‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٤ آگوست ١٩٤٢ میلادی، ارتش آلمان شهر استالینگراد را به محاصره خود درآورد.
تا پیش از این ارتش آلمان موفق شده بود اوکراین، بلاروس، اراضی حوزه بالتیک و شهر لنینگراد را به تصرف خود درآورد، اما حمله به استالینگراد طولانی‌تر از آن شد که انتظار می‌رفت و نتیجه آن قطع ارتباط یگان‌های تدارکات ارتش آلمان با یگان‌های رزمی بود.

با وجود حملات هوایی مستمر نازی‌ها، ارتش سرخ موفق شد لشکر ششم آلمان را در استالینگراد محاصره کند؛ نبود پشتیبانی و تدارکات لازم و ناتوانی آلمان در رساندن سوخت و غذا به محاصره‌شدگان نهایتا باعث شد که فیلدمارشال فون پالوس با صد‌هزار سرباز، خود را تسلیم ارتش سرخ کند تا نخستین شکست بزرگ آلمان نازی در جنگ جهانی دوم رقم بخورد. نبرد استالینگراد در پایان ٢‌میلیون تلفات برجای گذاشت که سهم آلمانی‌ها ٨٠٠‌هزار و سهم روس‌ها یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار کشته بود.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار