بی‌رغبتی جوانان کردستانی برای ازدواج/ هزینه‌های کمرشکن سد راه جوانان

گرچه روزگاری نه چندان دور دختران و پسران با ورود به دوره جوانی ساز ازدواج و آغاز زندگی مشترک خود را کوک می‌کردند، اما در چند سال اخیر، آمار‌های رسمی خبر از بی‌رغبتی جوانان نسبت به ازدواج و گسترش طلاق را می‌دهد.

بی‌رغبتی جوانان کردستانی برای ازدواج/ هزینه‌های کمرشکن سد راه جوانانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، با توجه به افزایش نجومی قیمت‌ها و کم‌شدن توانایی اقتصادی مردم، یقیناٌ بیشتر اقشار جامعه با مشکلات زیادی برای تامین نیاز‌های اولیه زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند و تشکیل خانواده مستقیماً در گرو تورم و شرایط اقتصای قرار دارد.

در حال حاضر در کنار بیکاری و معضل کار، وقتی که هزینه‌های کمرشکن ازدواج با مهریه‌های سنگین ادغام می‌شود مسئله ازدواج در تصور جوانان اغلب بیکاری که آهی در بساط ندارند رویا و خیال بوده و ترس از ازدواج را در میان جوانان ایجاد کرده به‌طوری که امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج در مقابل افزایش طلاق بودیم و این مسئله با وجود آمار ارائه شده از سوی ثبت‌احوال استان کردستان کاملاً عیان است. با این حال وجود آمار ارائه شده زنگ خطری برای ازدواج جوانان کردستانی همانند بیشتر استان‌های کشور محسوب می‌شود و امروزه جوانان مجردی را بر شروع زندگی پُر هزینه با شکست احتمالی آن ترجیح می‌دهند.

قروه؛ شهرستانی که بیشترین نرخ خام ازدواج را در کردستان دارد

مدیرکل ثبت‌احوال کردستان در گفتگو با خبرنگار تسنیم به تشریح آمار ازدواج و طلاق در استان پرداخت و گفت: در چهار ماهه نخست سال‌جاری تاکنون چهار هزار و ۱۷۸ واقعه ازدواج ثبت شده که نرخ خام حاصل از ثبت ازدواج در استان ۷.۶ در هزار بوده است.

حسن صومی افزود: قروه با ۱۱.۴ در هزار بیشترین و بانه با ۵.۹ در هزار کم‌ترین نرخ خام ثبت ازدواج را داشته‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان را ۲۷.۴۱ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در خانم‌ها ۲۳.۶۵ سال است.

وی تصریح کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده در مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال و بیشترین ازدواج ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۲۰-۲۴ سال بوده و علاه بر آن در ۱۵.۷ درصد از ازدواج‌های ثبت شده سن زوجه کمتر از ۱۸ سال بوده است.

صومی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال‌جاری یک‌هزار و ۲۱۳ واقعه طلاق در استان ثبت شده است، اظهار کرد: بیشترین طلاق ثبت شده درمردان مربوط به گروه سنی ۳۰-۳۴ سال و بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان با بیان اینکه نرخ خام حاصل از ثبت طلاق در استان ۲.۲ در هزار بوده است، افزود: کامیاران با ۳.۱ درهزار بیشترین و سروآباد با یک درهزار کمترین نرخ خام ثبت طلاق را داشته‌اند.

سراشیبی ازدواج

با مروری بر آمار ارائه شده مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان، ملاحضه می‌کنیم که علی رغم فرهنگ‌سازی‌های که برای افزایش آمار ازدواج و سوق دادن جوانان صورت گرفته، نتیجه مطلوبی حاصل نشده و ازدواج به دغدغه‌ای بسیار بزرگ برای جوانان تبدیل شده است.

ایوب امجدی یکی از از جوانان مجرد سنندجی با ۳۲ سال سن در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر دلیل عدم ازدواج خود تاکنون گفت: با وجود گرانی‌های موجود نمی‌توان ازدواج کرد چراکه حقوق و درآمد ماهیانه‌ام کفاف هزینه‌های ازدواج و تشکیل زندگی را نمی‌دهد.

وی افزود: علاوه بر هزینه بالای ازدواج، با افزایش توقع خانم‌ها روزانه شاهد افزایش طلاق و دریافت مهریه‌های سرسام‌آور هستم، بنابراین ترجیح می‌دهم به‌جای تشکیل زندگی که ممکن است منجر به طلاق و زندان رفتن من بابت مهریه شود، ازدواج نکنم.

هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج

فرهاد امینی از دیگر جوانان سنندجی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: این روزها، هزینه‌های بالای عروسی نگران‌کننده است و قطعاً خانواده‌ها از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.

وی افزود: هزینه‌های عروسی و خرید طلا، تهیه لباس عروس و کت و شلوار دامادی، هزینه تالار و پذیرایی بسیار سنگین و سرسام‌آور بوده و قطعاً یک ازدواج فقط به هزینه‌های عروسی ختم نمی‌شود و خرید خانه یا حتی رهن و اجاره و خرید جهیزیه هم هستند که ازدواج را پیچیده‌تر می‌کند. امینی خاطر نشان کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی و نبود شغل مناسب با یک حساب سرانگشتی متوجه عدم توانایی خود شده و حتی اگر قصد ازدواج داشته باشیم منصرف خواهیم شد.

تورم اقتصادی موثر در کاهش ازدواج

شیوا ابراهیمی کارشناس ارشد خانواده در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: تورم در تمام ابعاد زندگی علی‌الخصوص ازدواج تأثیرگذار است و اخیراً با توجه به تورم در نوسان، لطمه زیادی به زندگی وارد شده و توانایی مالی و ازدواج را تحت تأثیر قرار داده و سن ازدواج افزایش یافته است.

وی افزود: با وجود اینکه بار‌ها اعلام شده تمام جنبه‌های زندگی مادیات نیست، اما با ریشه‌یابی چالش‌ها نقش تورم اقتصادی بخوبی نمایان خواهد شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: «افزایش نرخ تورم»، امنیت روانی را از افراد سلب کرده و در نتیجه امید به تشکیل زندگی و ازدواج را در جوانان کاهش داده و سلامتی این افراد در خطر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین تورم اقتصادی در کنار افزایش طلاق و دریافت مهریه از طرفه زوجه، ترس از ازدواج و کاهش آمار آن را به دنبال داشته و در مقابل نیاز‌ها و خواسته‌های جوانان افزایش پیدا کرده، در نتیجه زمینه ظهور انحرافات اخلاقی ایجاد می‌شود.

این مشاور خانواده با ذکر اینکه تورم نه تنها در ازدواج بلکه در افزایش طلاق و انحرافات اخلاقی نقش دارد، اظهار کرد: در چنین شرایط اقتصادی، ازدواج عقلانی و انتخاب شریک زندگی که دیدی اقتصادی و معامله‌گری نسبت به ازدواج نداشته باشد و علاوه بر آن صرف حداقل هزینه برای تشریفات مراسم عروسی، تعیین مهریه بر اساس توانایی و درک شرایط اقتصادی از طرف خانواده‌های دختر‌ها می‌تواند ترس پیش آمده در میان جوانان را کاهش داده و به سمت زندگی حرکت کنند.

معاون فرهنگی ورزش و جوانان کردستان پاسخ‌گو باشد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان نیز می‌گوید: به‌مناسبت هفته ازدواج ۱۶۰ برنامه مرتبط با مقوله ازدواج در کردستان اجرا می‌شود.

گلاویژ فتاحی با اشاره جشنواره و نمایشگاه ازدواج طی این هفته افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه ازدواج آسان، برگزاری ۲۰ کارگاه ازدواج در شهرستان‌های سطح استان، اجرای تئاتر خیابانی با محوریت ازدواج آسان، اکران ۲ فیلم کوتاه در رابطه با ازدواج و رونمایی از سه طرح موشنگرافی از جمله اهم برنامه‌های اجرایی در هفته ازدواج است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان با بیان اینکه در راستای کیفی‌سازی برنامه‌ها کارگاه‌هایی در خصوص توانمندسازی مهارت‌های زندگی نیز برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری همایش ازدواج به‌هنگام، آسان، آگاهانه و پایدار، از دیگر برنامه‌هایی است که طی این ایام اجرایی می‌شود.

وی با ذکر اینکه سه مرکز مشاوره جدید ازدواج نیز افتتاح خواهند شد، تصریح کرد: به‌مناسبت این هفته مشاوره رایگان در مراکز مشاوره ازدواج به زوجین جوان و افرادی که در شرف ازواج هستند، ارائه می‌شود.

فتاحی با اشاره اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ویژه این هفته برپایی کارگاه‌های سه گانه قبل، حین و بعد از ازدواج است، گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته این کارگاه‌ها در طول سال نیز فعال می‌ماند و زوج‌های جوان و یا جوانان در شرف ازدواج می‌توانند از مشاوره‌های تخصصی این مراکز بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان افزود: ۱۱ هزار و ۲۷۳ زوج برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود هشت هزار و ۳۱۰ فقره تسهیلات پرداخت شده و دو هزار و ۹۶۳ زوج نیز منتظر دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

حال سؤال اینجاست، طرح اظهارات بی‌ثمر و برگزاری ۱۶۰ برنامه ازدواج که تنها صرف پرکردن فرم‌های کاغذی و ارائه آمار‌های بدون خروجی است، چقدر در افزایش رغبت جوانان به ازدواج و کاهش آمار طلاق تأثیرگذار است؟! سؤالی که خانم معاون باید پاسخ‌گو باشد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/ز

برچسب ها: ازدواج ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.