کره جنوبی تصمیم دارد برای کاهش وابستگی به تجهیزات صنعتی ژاپن سرمایه گذاری چندین میلیاردی در این بخش انجام دهد.

سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری کره جنوبی برای کاهش وابستگی صنعتی به ژاپنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کره جنوبی در نظر دارد به منظور کاهش وابستگی صنعتی به ژاپن تا سال ۲۰۲۴ سرمایه گذاری عظیمی را در این بخش انجام دهد.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد سئول تصمیم دارد سرمایه گذاری ۷.۸ میلیارد دلاری را برای راه اندازی تولید صد‌ها کالای استراتژیک مهم انجام داده تا به این صورت وابستگی برخی صنایع خود را به مواد و تجهیزات ساخت ژاپن کاهش دهد.

هانگ نام کی، وزیر دارایی و اقتصاد کره جنوبی به یونهاپ گفت ما قدرت رقابتی خود را در بخش مواد، اجزا و تجهیزات صنعتی ارتقا خواهیم داد. بنا به گزارش خبرگزاری یونهاپ کسری تجاری کره جنوبی با ژاپن در سال ۲۰۱۸ به ۲۴.۱ میلیارد دلار رسید که ۲۲.۴ میلیارد دلار از آن مربوط به خرید مواد و تجهیزات صنعتی از توکیو می‌شد. 

 توکیو اخیراً اعلام کرد سئول را از فهرست موسوم به کشور‌های سفید حذف خواهد کرد؛ فهرستی که در آن کشور‌های اروپایی و آمریکا قرار دارند و ژاپن «محدودیت‌های حداقلی تجارت» برای آن‌ها در نظر گرفته است. این تصمیم توکیو به آتش تنش اخیر بین دو کشور دامن زد. داده‌های صنعتی منتشرشده روز دوشنبه در کره جنوبی نشان می‌دهد طی یک ماه گذشته فروش شرکت «تویوتا موتور» در کره جنوبی نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد و شرکت «هوندا» ۳۴ درصد کاهش داشته است. کره جنوبی روز پنج‌شنبه هشدار داد اگر ژاپن، سئول را از فهرست کشور‌های سفید حذف کند، همکاری‌های امنیتی بین دو کشور لغو خواهد شد.

مهمترین عامل ایجاد تنش موجود میان دو کشور، رای سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی بود که شرکت‌های ژاپنی را به جبران خسارت وارده به قربانیان کره‌ای کار اجباری در طول جنگ دو کشور محکوم کرد. در مقابل ژاپن اعلام کرد که این حکم در تناقض با حقوق بین الملل است؛ چرا که خسارت مدنظر دادگاه در جریان اجرای معاهده سال ۱۹۶۵ پرداخت شده است.

بدین ترتیب روابط دو کشور پس از عادی‌سازی آن در سال ۱۹۶۵ به پایین‌ترین سطح در ما‌ه‌های اخیر رسیده، روابطی که ناظران بین‌المللی امیدوارند در جریان دیدار دو ماه آینده سران دو کشور و با میانجی‌گیری آمریکا بهبود یابد.

در پی وخامت مناسبات سیاسی میان دو کشور، مردم کره جنوبی به تحریم کالا‌ها و خدمات ژاپنی ترغیب شده‌اند. ژاپن نیز محدودیت‌هایی بر صادرات محصولات دارای فناوری پیشرفته به کره جنوبی وضع کرده و بنابر ادعای سئول در تدارک آغاز جنگ تجاری با این کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، اقتصاد جهان ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار