روحیه مسئولیت پذیری در کودکان را چگونه افزایش دهیم؟

جمال الدین اکرمی در کتاب جدید خود به راهکارهای ترویج مسئولیت در میان کودکان پرداخت.

روحیه مسئولیت پذیری در کودکان را چگونه افزایش دهیم؟جمال الدین اکرمی نویسنده کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص هدفش از نوشتن کتاب «میسا و دردسرهایش» که با مضمون مسئولیت پذیری در کودکان است، گفت: گاهی اوقات در کارگاه‌هایی که برای کودک و مادر برگزار می‌کنم متوجه مادرانی می‌شوم که بار سنگین مسئولیت کودکان را با تصور ذهنی درست انجام ندادن کار از سوی فرزندان و دشوار‌تر شدن کار خود برعهده می‌گیرند.

وی افزود: بر عهده گرفتن وظیفه مسئولیت پذیری در کودکان زمینه‌ای برای رشد روحیه وابستگی فرزندان به دیگران است.

این نویسنده با اشاره به تعریفش از حس مسئولیت پذیری در کودکان اظهار داشت: بنده به عنوان نویسنده این عقیده را دارم که بخش زیادی از مسئولیت در فرزندان به فعالیت آن در ذهن نیست بلکه باید توانایی جسمی را در افزایش استقلال و وابستگی به دست آورند.

وی ادامه داد: متاسفانه دانش آموزان در مدارس حفظیات و به خاطر سپردن را یاد می‌گیرند. باید ساعاتی را برای کاردستی در نظر گرفته شود تا از انگشتانشان برای بالا بردن توانایی خود، تمام استفاده را بکنند و مسئولیت پذیری را به معنای واقعی کلمه یاد بگیرند.

اکرمی در خصوص آموزش حس مسئولیت پذیری به کودکان گفت: بنده به شدت بر این نکته تاکید دارم که از درست کار انجام ندادن فرزندان در امور مالی خانه نباید نگران نشویم. چرا  فرصتی برای اصلاح فرزندانمان برای پذیرش مسئولیت است.

وی افزود: ما فرزندانمان را از تجربه‌های تلخ و شکست‌های کوچک می‌ترسانیم و بنابراین مانع یاد دادن آنان برای مواجه شدن با مشکلات و سختی‌ها در آینده می‌شویم. دنیای پنهان کودک پر از حس مسئولیت پذیری و احترام به وظایف خودشان است.

این نویسنده با اشاره به تاثیر کتاب میسا و دردسرهایش بر ذهن و عمل کودکان اظهار داشت: این کتاب با همراهی مربی در خواندن آن بر تاثیرگذار بودن کارکرد‌های آن بر ذهن بچه‌ها موثر است. در واقع این گونه کتاب‌ها با ارتباط بین کودکان و بزرگسالان تاثیر بیشتری دارد و خوانش تنهای آن موثر نیست.

وی در خصوص اینکه آیا باز هم به نوشتن کتاب‌هایی مرتبط با موضوع مسئولیت پذیری می‌پردازد، گفت: انتشارات محراب قلم قرار است ۱۰ جلد دیگر از این کتاب را با عنوان ماجرای غول غولک و درون مایه ارزش‌های زندگی منتشر کند.

اکرمی در خصوص راهکار‌هایی برای افزایش حس مسئولیت پذیری در کودکان برای والدین گفت: تاکید بنده در این است که اول از همه کارگاه‌های مهارت زندگی با مفهوم کودک محوری برای آموزش کتاب خوانی والدین برگزار شود و بعد در فرهنگسرا‌ها کتاب‌هایی با مضمون مسئولیت پذیری و مطالب مرتبط با این موضوع با راهنمایی اولیا و مربیان خوانده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار