المیادین: روحانی دعوت مکرون برای دیدار با ترامپ را رد کرد

منابع آگاه در مصاحبه با شبکه المیادین جزئیات گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه را منتشر کردند.

المیادین: روحانی دعوت مکرون برای دیدار با ترامپ را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، منابع آگاه می‌گویند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی اخیر با رئیس‌جمهور کشورمان، او را به نشست سران «گروه هفت» در پاریس و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کرد.

پایگاه شبکه خبری المیادین روز چهارشنبه به نقل از «منابع آگاه ایرانی» اعلام کرد، حسن روحانی این دعوت رئیس‌جمهور فرانسه را رد و تأکید کرده تا زمانی‌ که آمریکا همه تحریم‌های تحمیلی علیه ایران را لغو نکند، با رئیس‌جمهور این کشور گفت‌وگو نخواهد کرد.

به گفته این منابع آگاه مکرون در این گفت‌وگو همچنین طرح تزریق ۱۵ میلیارد دلار به سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» را مطرح کرده که پاریس ۵ میلیارد دلار و دیگر طرف‌های برجام ۱۰ میلیارد دلار آن پرداخت می‌کنند.

طرف‌های اروپایی برجام سال گذشته پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه سال گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.


بیشتر بخوانید: فرانسه دعوت مکرون از روحانی برای شرکت در نشست سران «گروه هفت» را رد کرد


بنابر ادعای آن‌ها، هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی روزهای گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
مذاکره نخواهيم کرد با امريکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
سگ زردبرادر شغاله.مکرون هم یکی شبیه بقیه حیله گرودروغگو.من که حاضرم بمیریم یه روزی ولی زیربارامریکاوزورنرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
چ عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار