مواد مخدر خانواده و مرز نمی‌شناسد

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: مواد مخدر خانواده و مرز نمی‌شناسد و به هر جا که ورود می‌کند جامعه را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، سردار اصلانی معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور در جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: از آنجایی که مواد مخدر یک سیاست غربی است و یک صنعت پولساز لذا در دنیا مرز و خانواده نمی‌شناسد.

او ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ درصد سود ناخالص کشور صرف پیشگیری و مقابله با مواد مخدرمی شود در حالی که می‌توانستیم از این ۱۱ درصد برای پیشرفت اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور بهره ببریم.

اصلانی همچنین با بیان اینکه در بحث مواد مخدر در دنیا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی ثبت شده است افزود: مواد مخدر پس از اسلحه سازی، پول ساز‌ترین صنعتی است که دنیا را فرا گرفته است.

سردار اصلانی افزود: در سال ۲۰۰۰ مجموعه زیر کشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار بود که در مجموع ۲۰۰ تن مواد مخدر از آن استحصال می‌شد و آن را به مرفین و هروئین تبدیل می‌کردند، اما امروزه کاری کرده‌اند که تمام مردم افغانستان برای کشت خشخاش ترغیب شده‌اند و در حال حاضر امروزه ۲۶۵ هزار هکتار از مزارع افغانستان زیر کشت مواد مخدر است که بیش از ۸ هزار تن تریاک بدست می‌آید.

او با بیان اینکه اگر با این مسئله مقابل نمی‌کردیم جمعیت معتاد ما بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فراتر شده بود، افزود: اگر اشرافیت اطلاعاتی در مورد باند‌های قاچاق مواد مخدر نداشته باشیم قطعا با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم، امروزه نزدیک به ۴۵ درصد از زندانیان ما در زندان‌ها مربوط به مواد مخدر هستند که یک مشکل اساسی و بزرگ است لذا باید در این عرصه نقشه راه و برنامه‌های راهبردی داشته باشیم تا بتوانیم از این بحران‌ها عبور کنیم.

سردار اصلانی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار در حال حاضر از ۶۸ هزار تا یکصد هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد افزود: در استان آذربایجان شرقی به لطف خدا کار‌ها بسیار منظم ومرتب انجام شده است و می‌توان گفت در بحث مبارزه با مواد مخدر موفق عمل کرده است.

در ابتدای جلسه محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی گفت:بر اساس آمار پاک‌ترین استان در بحث مواد مخدر، استان آذربایجان شرقی است که آن را مدیون تلاش عزیزان در شورای هماهنگی ستاد استانی مبارزه با مواد مخدر هستیم.

او احداث کمپ ماده ۱۶ را افتخاری برای استان عنوان کرد و گفت: خدا را شاکریم که تبریز به شهر معتاد بدون متجاهر تبدیل شده و در بخش دوم پس از جمع‌آوری و ترک معتادان، سعی داریم در بخش ایجاد اشتغال مناسب و برگرداندن این‌ها به جامعه قدم برداریم.

 بهروز مهدوی دبیر سابق شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: کار‌های زیربنایی مرکز ماده ۱۶ را به طور مستمر در تبریز انجام داده‌ایم و کار اساسی در این عرصه آگاه سازی و آموزش مردم است که از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر استان است.

در پایان جلسه رضا استاد رحیمی به مدت یک سال به سمت دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان منصوب شد و از زحمات و تلاش‌های بهروز مهدوی تجلیل شد.

 

انتهای پیام/ش

وجود  ۶۸ هزار تا یکصد هزار معتاد متجاهر در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار