قدمت دوهزار ساله درب‌های سنگی تیران وکرون

سرپرست اداره میراث فرهنگی تیران وکرون گفت: این شهرستان با وجود ۸۰۰ درب سنگی تاریخی که به ثبت ملی رسیده اند، به شهر درب‌های سنگی معروف شده است.

محسن مظاهری تهرانی، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در گفت گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان   گفت: شهرستان تیران و کرون یکی از نقاط استان اصفهان است که ظرفیت گردشگری ویژه‌ای در بخش روستایی و شهر‌ی و با آثار تاریخی و میراثی فراوان دارد.

او افزود: کوچه باغ‌ها و در‌های سنگی شهر تیران از جمله ظرفیت‌های گردشگری و میراثی این شهرستان است که محققان قدمت در‌های سنگی باغات شهر تیران وکرون را به دوره‌  ماد‌ها می‌دانند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون گفت: شهرستان تیران و کرون یکی از کهن‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود که با وجود ۸۰۰ درب سنگی تاریخی  و وضعیت منحصر به فرددر ایران و حتی جهان داراست و به شهر درب‌های سنگی معروف شده است.

مظاهری تهرانی گفت: درب‌های سنگی در شهرستان تیران و کرون قدمتی بیش از دو هزار سال دارد و تا ۷۰ سال پیش این درب‌ها ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

او افزود: ساخت و ساز‌های درب‌های سنگی در شهر تیران، رضوانشهر و روستای جاجا رواج داشته است و در ایام بسیار دور این در‌ها برای حفاظت قلعه‌ها، آسیاب و... کاربرد داشته است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در ادامه بیان کرد: درب‌های سنگی تیران و کرون منحصر به فرد و تعداد آن‌ها، نوع حجاری و ساخت درب‌ها، نقش و نگار وبوته در دل درب هاجذابیت آن را دو چندان کرده است.
 
مظاهری تهرانی گفت: درب سنگی تیران به عنوان یک شاخصه باستان شناسی و پی بردن به رموز بینش مردم می‌تواند مورد کاوش قرار گیرد در‌های سنگی طول و ارتفاع بسیاری دارد که ارتفاع آن‌ها به دومتر و ضخامت آن‌ها به یک تن نیز می‌رسد.

او بیان کرد: با توجه به اینکه این در‌ها در سال ۹۷ به ثبت ملی رسیده برا اساس قانون این آثار تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن‌ها شود جرم محسوب می‌شود.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون مظاهری تهرانی افزود: در‌های سنگی تیران به عنوان هویت مردم این منطقه محسوب می‌شود در‌هایی که با وجود اینکه سنگین هستند، اما به راحتی باز و بسته می‌شود.

مظاهری تهرانی با اشاره به اینکه تعداد در‌ها در گذشته بیش از ۱۵۰۰ مورد بوده بیان کرد: کم کم با گذر زمان و ورود در‌های فلزی، این در‌ها جایگزین در‌های سنگی به عنوان پلی برای گذر جوی‌ها برای رسیدن به باغات استفاده می‌شود.

شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارد ودارای روستا‌های گردشگری و میراثی فراوانی است.

انتهای پیام/ی
 


درب‌های سنگی منحصر به فرد درشهرستان تیران و کرون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.