هند از پاکستان خواست درباره کاهش روابط دیپلماتیک دو جانبه تجديدنظر کند

وزارت خارجه هند از پاکستان خواست درباره کاهش روابط دیپلماتیک خود با این کشور تجدیدنظر کند تا به این ترتیب مسیر‌ ارتباطات دیپلماتیک حفظ شود.

هند: پاکستان درباره کاهش روابط دیپلماتیک دو جانبه تجدیدنظر کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هند از پاکستان خواست تا در تصمیم خود برای کاهش روابط دیپلماتیک با این کشور و تعلیق روابط تجاری دو جانبه تجدیدنظر کند.

 وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای که در وب سایت خود منتشر کرد، نوشت: دولت هند از اقداماتی که دیروز از سوی پاکستان اعلام شد، ابراز تاسف می‌کند و این کشور را ترغیب به بررسی دوباره این اقدامات می‌کند تا به این ترتیب مسیر‌های ارتباطات دیپلماتیک حفظ شود.

در بیانیه وزارت خارجه هند تاکید شد تحولات اخیر مربوط به ماده ۳۷۰ کاملا جزء امور داخلی هند محسوب می‌شود. این بیانیه در واکنش به اقدام روز گذشته پاکستان صادر شد. روز چهارشنبه کمیته امنیت ملی پاکستان اعلام کرد سطح روابط دیپلماتیک خود با هند را کاهش می‌دهد.

دور تازه تنش میان دهلی نو و اسلام‌آباد پس از آن آغاز شد که وزارت کشور هند اعلام کرد قصد دارد بند ۳۷۰ قانون اساسی این کشور را لغو کند. این بند به منطقه «جامو و کشمیر» وضعیت خودمختاری اعطا کرده است. با اعلام این تصمیم، جو کشمیر به شدت متشنج شده و پاکستان و چین به عنوان دو کشوری که بر سر این منطقه با هند اختلاف دارند، به این تصمیم دهلی نو اعتراض کرده‌اند.

چهارشنبه شب منابع خبری از بروز درگیری‌های شدید میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر خبر دادند. در این درگیری، طرفین به سمت یکدیگر گلوله خمپاره شلیک کرده‌اند. این اتفاق چند ساعت بعد از آن اتفاق افتاد که پاکستان ضمن اخراج سفیر هند، اعلام کرد حریم هوایی خودش را به روی پرواز‌های هند می‌بندد. پاکستان در واکنش، سفیر هند را اخراج و روابط تجاری خود را با این کشور به حالت تعلیق درآورد. پاکستان همچنین در پی مسأله کشمیر، نیروهایش را به حالت آماده‌باش درآورده و از ارجاع پرونده به شورای امنیت خبر داده است.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جامو و کشمیر اختیارات ویژه‌ای در مقایسه با سایر ایالت‌های هند برای اداره امور داخلی‌شان داده شده است. این منطقه تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه انگلیس داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند، هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین آن‌ها انجامید.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار