معماریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

دلبر دیگر باردار نمی‌شود

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم از ناموفق بودن عمل لقاح مصنوعی بر روی دلبر و کوشکی خبر داد.

ایمان معماریان دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت ناموفق بودن عمل لقاح مصنوعی یوزپلنگ‌های پارک پردیسان (دلبر و کوشکی) اظهار کرد: تاکنون عمل لقاح مصنوعی بر روی یوزپلنگ‌ها در دنیا موفق نبوده است.

او با اشاره به استفاده از روش‌های مختلف برای بارداری دلبر و کوشکی در ایران افزود: شانس بارداری یوزپلنگ‌ها با لقاح مصنوعی بسیار کم است.

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌دانستیم که شانس لقاح طبیعی در یوزپلنگ‌ها بیشتر است، اما به دلیل مشکلات پیش آمده برای دلبر، این موضوع اتفاق نیفتاد و خصوصیات اسپرمی کوشکی نیز روز به روز کمتر شد.


بیشتر بخوانید: لقاح مصنوعی یوز‌های ایرانی با شکست رو به رو شده است؟


معماریان تصریح کرد: برای احیای گونه با ارزشی مانند یوزپلنگ باید از هر روشی استفاده می‌کردیم و با اینکه شانس لقاح مصنوعی بسیار کم بود، اما تلاشمان را کردیم.

او بیان کرد: تا زمانی که آسیب جسمی جدی به یوزپلنگ‌ها نمی‌رسد، باید با کمک بهترین متخصصان دنیا از روش‌های نوین برای بارداری این گونه از حیات وحش استفاده کنیم.

دامپزشک و مدیر باغ وحش ارم گفت: برای باردار شدن ایران ( دیگر یوزپلنگ ماده) تا حد ممکن از روش جفت گیری طبیعی استفاده می‌کنیم و پس از آن به لقاح مصنوعی غیر تهاجمی و تهاجمی و سایر روش‌هایی که شانس بارداری را کم می‌کنند، روی می‌آوریم.

انتهای پیام/

آخرین وضعیت انجام لقاح مصنوعی بر روی دلبر و کوشکی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
همین یوزها را فراوان درامارات متحده وافریقا تکثیر کردندنمی دانم چرا همه طرحهای این چنینی از تکثیر ببر وپلنگ گرفته تایوزپلنگ در ایران ناموفق است؟ کجای کار ایراد دارد دانش مجریان طرح یا حیوانات مورد آزمایش؟پلنگهای ما را به روسیه بردند وتکثیر کردند
آخرین اخبار