باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

ورود سلبریتی‌ها به بازار کتاب؛ خوب یا بد؟

این روزها شاهد ورود بیش از پیش سلبریتی ها به عرصه نشر و چاپ کتاب هستیم.

ورود سلبریتی‌ها به بازار کتاب؛ خوب یا بد؟به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، داشتن دغدغه فرهنگی و دعوت مردم به کتاب و انتشار کتاب از سوی سلبریتی‌ها عملی شایسته است، اما امکان افزایش سرانه مطالعه در کشور را بالا نمی‌برد. چاپ کتاب‌هایی با کیفیت عالی و قیمت‌های نجومی جز ایجاد فضایی لوکس و برند سازی در حوزه نشر و کتاب تاثیری نخواهد داشت. این کتاب‌ها خود را پشت نام نویسنده پنهان کرده و فقط به پشتوانه نام نویسنده سلبریتی و صفحه اینستاگرامش فروش زیادی کسب می‌کنند.

این گونه کتاب‌ها اگر به پای میز نقد و بررسی کشانده شوند، قطعا به چاپ دوم نخواهند رسید و می‌توان گفت اعتبار خود را از دست خواهند داد. زیرا فقط برای فالوور‌های اینستاگرام نوشته و تبلیغ می‌شود. در نهایت هم با چند سلفی و امضای کتاب در مراسم رونمایی مدتی شاهد آن در صفحات مجازی خواهیم بود. البته در این میان هنرمندان موفقی در حوزه کتاب مانند ترانه علیدوستی، عادل فردوسی پور و فلامک جنیدی داشته ایم که ورودشان به ادبیات حرفه‌ای بوده است.

راضیه تجار نویسنده کشورمان در خصوص به چاپ رسیدن کتاب سلبریتی‌ها در میان افراد جامعه کتاب گفت: کتاب باید دارای مضمون و محتوای مناسب، جالب، تاثیرگذار، با کیفیت و هدفمند باشد تا باعث ارتقای بینش افکار افراد جامعه و نه فرو کاستن آن شود.

تجار با اشاره به گرانی کتاب‌های سلبریتی‌ها اظهار داشت: این قضیه کاملاً به ضرر فرهنگ جامعه است. در فرهنگ کتاب و کتابخوانی به هیچ وجه نباید دکانی باز شود؛ چرا که این کار به ضرر فرهنگ و افراد جامعه است.

وی افزود: گاه هنرپیشه‌ای با جوّسازی به بزرگ کردن خود در زمینه نویسندگی می‌پردازد؛ وظیفه مخاطب است که گول این افراد سودجو را نخورد و کتاب‌های ارزشمند را برای مطالعه انتخاب کند.

این نویسنده در خصوص توانایی نوشتن گفت: توانایی نوشتن به عواملی چون استعداد، تلاش و پشتکار بستگی دارد. وقتی کسی بدون استعداد به نوشتن کتاب می‌پردازد و فقط اسم خود را معروف می‌کند، دلیلی ندارد مخاطب به خرید آن کتاب بدون محتوای مناسب و نداشتن آشنایی کافی اقدام کند.

تجار با اشاره به تفاوت دیدگاه نویسندگان و سلبریتی‌ها در نویسندگی اظهار داشت: جهان بینی و روشنفکری فرد در دیدگاه نویسندگان تاثیر می‌گذارد. مهم است که نویسندگان به خواندن چه کتاب با چه مضمونی بپردازند. افکار و بینش نویسندگان در خصوص نوشتن کتاب خوب باید با مطالعه کتاب‌های فراوان و انتخاب درست در طول زمان ساخته شود.

این نویسنده در خصوص پیشنهاد عده‌ای از ناشران به چاپ شدن پست‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها گفت: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از افراد بدون اندیشه و درک درست در این زمینه نفوذ می‌کنند و با قیمت زیاد آن کتاب را به فروش می‌رسانند.

وی افزود: ممکن است بعضی از پست‌های صفحات مجازی آثار خوبی باشد، ولی دلیلی بر چاپ شدن حرف سلبریتی‌ها به عنوان کتاب نیست.

انتهای پیام/ 

سلبریتی های کتاب نویس را جدی بگیریم؟

 

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
فقط عادل فردوسی پور تخصصی مینویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
افتضاحه. حساب کن دیگه بچه های ما باید اون کتابارو بخونن.به کتابم دیگه اعتمادی نیست
آخرین اخبار