معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور:

سازمان پزشکی قانونی بازوی توانمند کارشناسی در قوه قضائیه است

سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی توانمند کارشناسی در قوه قضائیه وظیفه بکار گیری علوم و فنون پزشکی در اجرای هرچه صحیح‌تر قوانین جاری در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی فروزش معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور صبح امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: سازمان پزشکی قانونی به عنوان بازوی توانمند کارشناسی در قوه قضائیه وظیفه بکار گیری علوم و فنون پزشکی در اجرای هرچه صحیح‌تر قوانین جاری در کشور است که این وظیفه را با استفاده از امکانات و نیروی انسانی مجرب و کارآمد و تجهیزات نوین انجام می‌دهد.

او ادامه داد: حدود یک سوم از پرونده‌هایی که در محاکم قضایی مطرح می‌شود برای اخذ اظهار نظر کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و در بیش از ۹۹ درصد مورد استناد مراجع قضایی قرار می‌گیرد که این نشان دهنده جایگاه خطیر و حساس سازمان پزشکی قانونی در دستگاه قضایی است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد: در سال گذشته سازمان پزشکی قانونی بالغ بر ۲ میلیون اظهارنظر کارشناسی داشته که ۸۵ درصد این اظهارنظر‌ها در مورد امور بالینی بوده است.

فروزش افزود: مدت زمان میانگین رسیدگی به این نوع از پرونده‌ها در سازمان پزشکی قانونی حدود ۵۰ دقیقه است که در گذشته این میزان حدود چهار ساعت بود.

او ادامه داد: همچنین ۱۰ درصد از حجم فعالیت پزشکی قانونی در حوزه امور آزمایشگاهی است که عمده آزمایش‌ها مرتبط با آزمایش سم شناسی است که نتیجه آزمایش‌ها در تعیین علت فوت تعیین کننده است و میانگین پاسخ دهی نتیجه آزمایش‌ها حدود ۶۳ روز است که این میزان در گذشته تا سه ماه بود.

معاون پزشکی قانونی کشور گفت: حدود پنج درصد از حجم فعالیت پزشکی قانونی مربوط به حوزه متوفیان، معاینه جسد و تعیین علت فوت است که در سال گذشته در سطح کشور حدود ۶۱ هزار پرونده در این زمینه بررسی شد که مدت زمان میانگین رسیدگی به این پرونده‌ها ۲.۵ ساعت است.

فروزش افزود: تمامی این موفقیت‌ها به رغم وجود همه محدودیت منابع مالی اتفاق افتاده است و افق روشن تری در آینده برای پزشکی قانونی پیش بینی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: از هفت هزار و ۳۰۰ ردیف سازمانی ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیرو در استخدام پزشکی قانونی است یعنی با ظرفیت ۳۵ درصدی خدمات ارایه می‌دهیم.

معاون پزشکی قانونی کشور گفت: از جهت بررسی فضا‌های فیزیکی و تخصصی باید در سطح کشور حدود ۴۵۷ هزار متر مربع فضا داشته باشیم که در حال حاضر ۱۳۰ هزار مترمربع از فضای فیزیکی برخورداریم که عموما در فضای غیر استاندارد فعالیت می‌کنند.
فروزش افزود: از مسئولان کشوری و استانی تقاضا داریم در حد امکان به ما در ایجاد فضا‌های فیزیکی مورد نیاز پزشکی قانونی کمک کنند تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

او یادآور شد: در زمینه نیروی انسانی در قالب برنامه پنجم توسعه در ۲ نوبت موفق به جذب نیرو شدیم که در یک نوبت ۲۳۰ نفر و در نوبت دیگر ۱۳۰ نفر جذب شدند.

معاون پزشکی قانونی کشور گفت: ارتقا کیفیت خدمات و تسهیل در دسترسی مردم به پزشکی قانونی از اولویت‌های مهم سازمان پزشکی قانونی است.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار