در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«اژد‌های طلایی» از حقایق جهان اجتماعی مدرن پرده برمی‌دارد

پروشانی کارگردان نمایش «اژد‌های طلایی» از ویژگی‌های محتوایی و اجرایی این اثر هنری گفت.

علی پروشانی طراح و کارگردان نمایش «اژدهای طلایی» در خصوص اجرای این نمایش، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: حدود ۷ سال قبل با آثار رولَند شیمِلْفِنیگ آشنا شدم و تصمیم گرفتم آثار بیشتری از او مطالعه کنم. در نهایت متن نمایشنامه «اژد‌های طلایی» را انتخاب کردم. از طرفی اجرای متن این نمایشنامه برای من میسر و موضوع آن به جامعه امروز ما نزدیک‌تر بود. در طی این سال‌ها چندین بار برای اجرای این نمایش تلاش کردم، اما کار از لحاظ متن، اجرا و بازی کار سختی است. باور من نشان دادن شکلی جدید و معرفی بهتر و بیشتر این نویسنده به جامعه هنری ما بود.

پروشانی درخصوص مشکلات اجرای این نمایش گفت: برای اجرای این نمایش به مشکل جدی برنخوردم؛ اما مشکلات متعدد در تئاتر سبب شد حدود ۶ سال از فعالیت در تئاتر فاصله بگیرم. پیش از این نمایش با گروه خاصی کار می‌کردم، ولی برای این نمایش بازیگران را بر اساس توانایی در اجرا انتخاب کردم. البته بازیگرانی هم داریم که سابقه طولانی مدت در تئاتر ندارند، اما بعد از چندین جلسه تمرین مطمئن شدم که می‌توانم با آنها کار کنم.

پروشانی در خصوص حضور افراد غیر حرفه‌ای در صحنه‌ تئاتر اظهار کرد: از نظر من هیچ وقت نمی‌توان اثری را یک شبه خلق کرد و هیچ تئاتری را نمی‌توان با یک هفته تمرین و بدون تجربه و دانش کافی اجرا کرد. اگر شخصی به تئاتر علاقه دارد، باید بداند که نمی‌تواند محصول خود را در مدت کوتاهی برداشت کند. برخی از هنرمندان در حوزه‌های دیگری فعالیت دارند و زمانی که به تئاتر می‌آیند، تیم نمایش را کمک می‌کنند. این تماشاگر است که ماندگاری حضور یک هنرمند را بر روی صحنه تئاتر تعیین می‌کند.

پروشانی درخصوص استقبال تماشاگران از نمایش «اژد‌های طلایی» بیان کرد: استقبال مخاطبان نسبتا خوب بوده است؛ البته نمایش ما مناسب اجرا در سالن استاد ناظرزاده نبود، زیرا در سالن استاد ناظرزاده چهره‌های مطرح اجرا می‌روند. درصدی از تماشاگران ما با تئاتر که بخش مهمی از آن تجربه گرایی است، فاصله گرفته اند و دوست دارند قصه‌ها و بازیگران مورد علاقه خود را ببینند.

وی ادامه داد: هر شب نزدیک به ۱۰۰ نمایش در تهران اجرا می‌شود و این موضوع انتخاب را برای مخاطبان سخت می‌کند. مخاطبان ما عموما دو دسته هستند؛ کسانی که کار را دوست داشتند و دسته دیگر توقع اثری دیگر را داشتند. نمایش «اژد‌های طلایی» شکل و قالب متفاوتی نسبت به دیگر اجرا‌ها دارد.

کارگردان نمایش «اژد‌های طلایی» با اشاره به اینکه ۶ سال از تئاتر فاصله داشته است، بیان کرد: من فکر می‌کنم تعداد مخاطبان تئاتر نسبت به گذشته بیشتر شده، اما سلیقه مخاطبان نسبت به گذشته تغییر کرده است. از نظر من افزایش تعداد مخاطبان تئاتر اتفاق خوبی است، ولی من این موضوع را لازم می‌دانم که تئاتر‌ها را دسته بندی کنیم. در سال‌های قبل که مرکز تئاتر در تئاتر شهر بود، مخاطبان برای انتخاب نمایش‌ها سردرگم نبودند. اجرای نمایش‌ها باید این اتفاق را رقم بزند تا مخاطب قبل از اجرا برای تماشای آن تصمیم بگیرد.

پروشانی درخصوص کار‌های آتی خود هم گفت: چندین سال پیش نمایشی از فرناندو آرابال به نام «لابیرنت» را روی صحنه بردم و قصد دارم اثری دیگر از این نویسنده را به اجرا ببرم. در حال حاضر متن نمایشنامه نیز ترجمه شده است.

گفتنی است در خلاصه نمایش «اژدهای طلایی» آمده است:

اژد‌های طلایی مجموعه داستان‌های به هم گره خورده‌ای است که حول رستورانی چینی، ویتنامی و تایلندی به همین نام اتفاق می‌افتد. دقیقا در آشپزخانه این رستوران، میان گرمای گاز‌ها و دیگ هاست که دندان جوان مهاجری را که هیچ اوراق هویتی ندارد، می‌کشند. از قضا دندان در کاسه سوپ یک مشتری دائم و همسایه فرو می‌افتد. ناگهان کسی داستان جیرجیرک را تعریف می‌کند که به واسطه آمدن سرما قربانی منفعت طلبی مورچه‌ای می‌شود یا داستان مردی با لباس راه راه دو مهماندار پدربزرگ و دختر و پسر جوان. تا درنهایت داستان‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا پرده‌ از حقایق جهان اجتماعی مدرن بردارند.

حسین امیدی، مرضیه بدرقه، صبا پویشمن، ابراهیم عزیزی، محسن نوری بازیگران نمایش «اژد‌های طلایی» هستند. «اژد‌های طلایی» از ۴ تا ۲۹ مرداد هرشب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

نمایش «اژدهای طلایی» روی صحنه ایرانشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار