گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قایق‌های تندروی بومی/ (۲)

یا مهدی (عج)، رمز ظفر و تارومار شدن دشمنان + فیلم و تصاویر

قایق‌های تندرو در حوزه‌های گشت دریایی، حفاظت از مرز‌های آبی و دفاع از حملات و تهاجم‌های احتمالی کاربرد بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قایق های تندرو نوعی از شناورهای کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزه های گشت دریایی، حفاظت از مرزهای آبی و دفاع از حملات و تهاجم های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشورهای متخاصم به مرزهای آبی و دریاهای یک کشور کاربرد فراوان دارند.

کشورمان هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید ناو‌های و ناوچه‌ها می‌توان قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه دریا بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن بعثی فرماندهان نظامی سپاه در حوزه دریا به این فکر افتادند که برای وظایف یادشده از نوعی شناور‌های تندرو با قابلیت نصب انواع سلاح مانند مینهای دریایی، پرتابگر‌های راکت های کوتاه برد و تیربار‌های ۷.۱۲ میلیمتری داشتند، بهره ببرند.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، قایق های تندرو بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی قایق تندرو سراج پرداختیم که یک قایق تندرو تهاجمی راکت انداز، رادار گریز و یا طراحی متناسب با مناطق آب و هوایی گرمسیری است که روز اول شهریورماه سال ۸۹ توسط سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.  این شناور توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع کشورمان و از جنس فایبرگلاس ساخته شده که مجهز به امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است.

1

در دومین گزارش اما به بررسی قایق تندرو یا مهدی(عج) پرداخته ایم که متن کامل آن را در ادامه مطالعه می کنید.

قایق تندرو یا مهدی (عج)

این قایق یک شناور بدون سرنشین پرسرعت، مجهز به حسگر‌های مختلف و دارای سه مقر پرتاب راکت است. این شناور با بدنه کامپوزیتی دارای سطح مقطع راداری پایین بوده و می‌تواند به صورت کنترل از راه دور هدایت شود. طرح قایق «یامهدی عج» در واقع الهام گرفته از قایق  های سرنشین دار دونفره گشتی طراحی شده است که در اصطلاح از آن با عنوان کاتاماران نام برده می شوند که قایق های این رده توان حرکت سریع در دریاهای مواج را دارد.

1

قایق نندرو یا مهدی دارای طول ۱۱.۹ متر، عرض ۳.۱ متر و ارتفاع ۱.۵ متر با آبخور ۶۵ سانتی متری است. جرم آن ۵.۸ تن بوده و دارای دو موتور ۶۶۰ اسب بخار است که آن را به سرعت ۵۰ نات برابر ۹۲.۵ کیلومتر بر ساعت (۲۵.۶۹ متر بر ثانیه) می‌رساند.

یا مهدی (عج) در رسانه های خارجی 

پایگاه خبری mail online طی گزارشی دستاورد‌های ایران در حوزه قایق‌های تندرو را بررسی کرده که در این گزارش به قایق تندرو یا مهدی (عج) نیز اشاره کرد. در این گزارش با اشاره به رزمایش دریایی سال ۸۹ به استفاده از این قایق را مورد بررسی قرارداده است.

ماهنامه تحلیلی خبری پنجره هم طی گزارشی به بررسی این قایق پرداخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سکووت
۱۹:۱۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
قایقهای شناور گروهی را دیدیم و ماشاالله ماشاالله دلمان قوت گرفت زنده باد دلاور زنده بادست امام زمان همراهتان یااااحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
مظلومیت رزمنده ها دردکران جنگ.یک خمپاره ۶۰دشمن بیست نفررا شهید یازخمی میکرد.نیروهای اونا توی تانک درامنیت بودند.ما به اندازه گلوله نداشتیم .واقعا جنگ جهانی همه دنیا ونوکرانشان یک طرف ایران وانقلاب اسلامی مطلوم طرف دیگر.شیمیایی هم به صدام دادند.تقریبا مثل یمن وانصاراا..مظلوم وعربستان وامارات وقطر وصهیون وامریکا انگلیس المان واروپاطرف دیگر.تازه زمان ما شوروی آن زمان هم طرف عراق بود.خداوند به دادمظلومان یمن برسد.دعای رزمندگان انصاراا..ویمنیها حافظ انقلاب اسلامی ونظام ومملکتمان هست.
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۵:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
الله اکبر الله اکبر خامنه ای رهبر خداراشکر برای اینهمه عظمت وشکوه واقتدار روح شهدا وشهید مهدوی شاد ماباید وباید وباید در تمام عرصه های اقتصادی وبانکی وکشاورزی ومسکن وبخصوص خودرو سازی واموزش وپرورش وغیره مانند سپاه وارتش عمل کنیم خودتان این همه عظمت وغرور وافتخار را میبینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
واسه صندوق عقب ۲۰۷ پول دو تا ناو را دادن که فقط یارو طراحی کنه که شکل صنوق داشته باشه
وا... سپاه ماشین میسازه از کوه بالا میره اون وقت خائنین پول بیت المال را دو دستی میریزن توی حلق دوستان و اشناها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
درود بر همتتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
هر وقت از این خبر های خوب میشنویم شاد میشیم دفاع وامنیت از نون شب واجبتره زنده باد دستتون درد نکنه پیروه ولایت فقیه باشید تا آسیبی به کشور نرسد فرمامده باید قوی باشد که دشمن بترسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
آقامامردم ازته قلب راضی هستیم که اقتصاد وخودروسازی دست سپاه وارتش باشه چون کارشون رو درست و ولایی انجام میدن
درودبرسپاه وارتش ومقاومت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر ان تنصر الله ینصرکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
هیچی دیگه دنیای رو به جلو همه چی وهمه جنگ افزاری شد کنترل از را ه دور وهوشمند به به به به بله غیرت ایرانی وهوش ان یه چیز دیگه است دنیای غرب واجنبی از خیلی وقت ها پیش از جمله فتح خرمشهر وبیت المقدس که غرب طرح ونقشه پیچیده به دشمن می داد وایران با کمترین ابزارها توانست دشمن را شکست دهد و نوزده هزار از نیروهای خود فروخته بعث وغرب را اسیر کند از ایران ترسید وحساب کرد
Iran (Islamic Republic of)
سعید رحمانی
۰۳:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
درود به شرفتان ، شرکت ایران خودرو و سایپا یاد بگیرید کدامتان بیشتر و زودتر در تحریم کشورهای مستکبر بودید پس بدانید ما میتوانیم.
آخرین اخبار