برداشت خاویار سبز برای نخستین بار در شهرستان شیراز

برداشت گیاه کینوا یا خاویار سبز برای نخستین بار در سطح ۱۷ هکتار در شهرستان شیراز انجام شد.

مهرداد جلالیان کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به برداشت گیاه کینوا یا خاویار سبز برای نخستین بار در شیراز، اظهار کرد: در شهرستان شیراز در سال زراعی ۹۸-۹۷ کشاورزان در زمین‌هایی که میزان شوری آب و خاک، بالا و منابع آبی محدود بوده است و کشت دیگر محصولات زراعی در آن‌ها ممکن نبود اقدام به کشت ۱۷ هکتار کینوا از اواخر بهمن ماه تا اواخر اسفند ماه کرده اند که شرایط آب و هوایی فصل بهار، منجر به از بین رفتن و خسارت دیدن ۶ هکتار آن به میزان حدود ۷۰ درصد شده است.

او با بیان اینکه تاکنون یک هکتار به مرحله برداشت رسیده است که عملکرد آن یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است و با توجه به کیفیت و کمیت آب و زمین زراعی از عملکرد قابل قبولی برای کشاورزان برخوردار است و در صورت وجود بازار‌های مناسب و همچنین رواج فرهنگ مصرف می‌تواند موجب توسعه کشت این محصول شود.

مجید اختری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز نیز اظهار کرد: کینوا گیاهی است که کشت آن به شدت اقتصادی است و به راحتی می‌تواند جایگزین برنج شود، گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز نام برده می‌شود.

او بیان کرد: بحران آب و شرایط آب و هوایی شهرستان شیراز این ضرورت را به وجود آورده تا توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد.

اختری اضافه کرد: با این رویکرد، گیاه کینوا از گیاهانی است که در چنین شرایطی سازگار با شرایط آب و هوایی این منطقه بوده و می‌تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام/چ

برداشت گیاه کینوا در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار