از ابتدای سال جاری؛

کشف و ضبط بیش از ۸ تن لاشه دامی غیرقابل مصرف

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال، ۸ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم لاشه غیرقابل مصرف در کشتارگاه‌های استان کشف و ضبط شد.

ضبط بیش از ۸ هزار کیلوگرم لاشه دامی غیرقابل مصرف در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسینعلی سلطانی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال جاری، ۸ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم لاشه غیرقابل مصرف در کشتارگاه‌های استان کشف و ضبط شد.

او با اشاره به اینکه در بخش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام طی ۴ ماهه ابتدای سال آزمایش‌های مختلفی صورت گرفته است، افزود: از این دست آزمایش‌ها می‌توان به انجام تست سل برای ۳ هزار و ۱۹۵ راس دام، خونگیری و تست تب مالت از ۲ هزار و ۹۸۵ راس دام و... اشاره کرد.

سلطانی با بیان اینکه مشمشه بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است که ۱۴۰ راس اسب در چهارمحال و بختیاری در این خصوص مورد آزمایش قرار گرفتند، ادامه داد: بیماری دیگری که بین انسان و دام مشترک است هاری است، در این خصوص ۷ هزار و ۵۰۱ قلاده سگ واکسینه شدند.

او با تاکید بر اینکه جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی همچون آبله و شاربن در ۴ ماهه اول امسال یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۷۷ راس گوسفند و بز واکسینه شدند، عنوان کرد: در زمینه بیماری شاربن تک سمی‌ها ۲ هزار و ۳۰۹ راس، در بیماری تب برفکی گاو و گوساله ۱۸ هزار و ۵۰۸ راس و در تب برفکی گوسفند و بز ۳۹۶ هزار و ۴۸ دام واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک چند سالی است در کشور دیده شده است، اگرچه چهارمحال و بختیاری به نسبت کمتر درگیر این بیماری است، پنجمین سال است که پوشش حداکثری واکسیناسیون پیرامون این بیماری در استان صورت می‌گیرد، در همین راستا ۳۲۷ هزار و ۶۷ راس واکسیناسیون صورت گرفته است.

او اضافه کرد: مراقبت از بیماری‌ها و بیماری‌یابی جز فعالیت‌های دامپزشکی است از همین رو از ابتدای سال تاکنون در بحث بیماری تب برفکی یک هزار و ۱۵ واحد بیماری‌یابی صورت گرفته است، همچنین ۳۱۸ مورد بیماری‌یابی آبله، مراقبت ۶ هزار و ۲۳۵ راس دام از ابتلا به بیماری سل و بروسلوز، مراقبت ۱۴۰ راس اسب در برابر مشمشه، سم‌پاشی یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۸۳۰ مترمربع از اماکن دامی و سم‌پاشی ۱۵ هزار و ۸۳ راس بدن دام از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص است.

سلطانی تصریح کرد: در ۴ ماهه گذشته از امسال ۸ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم لاشه غیرقابل مصرف در کشتارگاه‌های چهارمحال و بختیاری ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ۱۳ هزار و ۲۱۶ مورد بازرسی از مراکز تولید، توزیع و نگه‌داری دام در استان صورت گرفته است که در این بازدید‌ها ۶۶۹ مورد غیربهداشتی شناسایی و ۳۵ هزار و ۲۸۶ کیلوگرم مواد ضبطی کشف شد.

او اشاره کرد: چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌های صادرکننده خوراک دام، طیور و آبزیان است و تاکنون ۲ هزار و ۴۶۱ محموله از این محصولات به کشور‌های عراق، قرقیزستان و... صادر شده است.

سلطانی با بیان اینکه در مدت سپری شده از سال ۹۸ تاکنون ۷ هزار و ۴۶۰ مورد گواهی بهداشتی و قرنطینه در چهارمحال و بختیاری صادر شده است، افزود: در همین مدت ۱۹۷ بازدید از مراکز بخش خصوصی دامپزشکی، ۲۴۵ مورد آزمایش شیر، ۳ هزار و ۱۵۷ هزار مورد خون‌گیری برای تب مالت، ۶۳ مورد آزمایش زنبورعسل، ۱۱۵ مورد کشت میکروبی و آزمایشگاه، ۳ هزار و ۵۱ مورد آزمایش سم‌شناسی دامی، ۹۰۵ مورد سم‌شناسی طیور و ۵۱۱ مورد آزمایش انگل‌شناسی صورت گرفته است.

انتهای پیام/خ

نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در چهارمحال و بختیاری 

برچسب ها: دامپزشکی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.