دولتی مطرح کرد؛

اطلاع‌رسانی در اخبار پرمخاطب قرآنی باعث ایجاد جذابیت در مخاطب می‌شود

کریم دولتی داور مسابقات قرآنی گفت: پخش خلاصه مسابقات قرآن از عوامل ایجاد جذابیت برای مخاطبان است.

اخبار پرمخاطب و شبکه‌های عمومی در پوشش مسابقات ایفای نقش کنندبه گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،کریم دولتی از داوران مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته‌ها حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و قرائت ترتیل درباره لزوم ایجاد جذابیت در مسابقات قرآن گفت: مسابقه یک جنبه شناسایی استعداد دارد که همین مورد به تنهایی ممکن است جذابیت زیادی نداشته باشد، اما تأثیر دومی را برای مسابقات می‌توان قائل شد که بتواند مخاطب را جذب قرآن کند و شور و نشاط قرآنی و معنوی در جامعه راه بیاندازد. نباید بگوییم که مسابقات مثلاً حالت سنتی داشته باشد که یک عده در سالن برگزاری مسابقات بنشینند و این جذابیت ایجاد بکند یا مثل الان یک مسابقه استودیویی و ضبطی باشد نیست.

وی افزود: جذابیت بسته به مؤلفه‌های جانبی و کناری دارد، به‌عنوان مثال اگر همین مسابقه که در حال ضبط شدن است، به‌صورت یک برنامه مدون برای مخاطب عام از شبکه‌های مختلف پخش بشود، قطعاً جنبه جذابیتش زیادتر می‌شود تا اینکه بخواهیم جنبه تخصصی مسابقات را از شبکه قرآن فقط پخش کنیم، که در این‌صورت آن جذابیتی که مورد توجه است را نخواهد داشت.

این داور قرآنی ادامه داد: در حال حاضر به‌نظر می‌آید که مسابقات در حال پوست اندازی است و باید در همین پوست اندازی و تغییر فکر این جذابیت‌ها هم باشیم، اینکه از الان فکر کنیم چطور می‌توان از دل این مسابقات یک برنامه خلاصه و جذاب برای مخاطبان شبکه سه که عمدتاً جوان، یا شبکه دو که مخاطبانش خانواده هستند فراهم کرد. البته این‌کار سخت و هزینه بردار است، اما بخاطر هدف که تبلیغ قرآن است ارزش دارد و امیدواریم دست‌اندرکاران این برنامه ان‌شاءالله با مشورت و کمک‌های فکری این تغییرات را هرچه زودتر فراهم کنند.

دولتی همچنین درباره شیوه جدید برگزاری مسابقات بیان کرد: سال‌ها در این مسابقات هم شرکت کردم و هم داور بودم. اینکه قاری یا حافظ فقط در حضور داور اجرا کند، آن هم با وجود این جمعیت زیاد تیم داوری که در برابرش قرار گرفته‌اند، یک ترس و اضطرابی برایش ایجاد می‌کند. بهترین حالت برای حضور در مسابقه، ترکیبی از مدلی که الان با آن روبه رو هستیم و مدل سابق است، یعنی داوران حضور داشته باشند، اما نه به این شکل روبه‌روی متسابق قرار بگیرند و تعدادی مخاطب یا شرکت‌کننده هم دورتر از صحنه باشند که متسابق حس کند بجز داوران افرادی هستند که اجرایش را بشنوند و احیاناً تشویقش بکنند.

این استاد دانشگاه درباره سطح مسابقات گفت: در حفظ ۱۰ جزء ضعف‌های جدی داریم، اما در حفظ ۲۰ جزء وضعیت بهتری داریم. متأسفانه اشکال جدی که همیشه وجود دارد و به مسابقات مربوط نیست بحث آموزش است.. در خیلی از استان‌ها اساتید مبرزی که بتوانند در زمینه‌های مختلف حفاظ را تربیت کنند بسیار کم هستند. این مورد شاید به صورت مستقیم وظیفه سازمان اوقاف و بنیاد مسابقات نباشد، اما به هرحال با رایزنی و ارتباط با سازمان‌های مربوط می‌شود این نقصان‌ها را برطرف کرد. به این ترتیب وقتی سطح بالاتر باشد هم کیفیت کار افزایش پیدا می‌کند، هم داوران تلاش و دقت بیشتری صرف می‌کنند. وقتی نفرات برتر معرفی می‌شوند با خیال راحت می‌توانیم بگوییم فلان شخص قهرمان قرآنی کشور است.

دولتی اظهار کرد: گاهی کار‌های قرآنی را آنقدر تخصصی می‌بینیم که برای اطلاع‌رسانی آن در اخبار عمومی لزومی نمی‌بینیم، در صورتی که یکی از جنبه‌های ایجاد جذابیت در بین عموم مردم، اطلاع‌رسانی در اخبار پرمخاطب است که می‌تواند حتی زمینه حضور آن‌ها در این رویداد‌های قرآنی را فراهم کند.

انتهای پیام/

مسابقات قرآنی در حال پوست اندازی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار