مدیر مسئول نشر آریترین در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش ۵۰ درصدی استقبال ناشران برای چاپ کتاب اولی‌ها

صابری نژاد گفت: استقبال برخی ناشران نسبت به سال‌های گذشته برای چاپ کتاب اولی‌ها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

جلال صابری نژاد مدیر مسئول نشر آریترین درگفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص وضعیت چاپ کتاب در کشور گفت: متاسفانه با توجه به افزایش بی رویه و نوسانات شدید قیمت کاغذ، استقبال برخی ناشران نسبت به سال‌های گذشته برای چاپ کتاب‌های اهالی قلم مخصوصا کتاب اولی‌ها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود:در حال حاضر با توجه به سیر نزولی و مشکلات بازار کاغذ، سرمایه گذاری برای ناشران در زمینه چاپ کتاب بسیار دشوار شده است چرا که با وجود گرانی و حذف شدن کتاب از سبد خرید مخاطب، چاپ کتاب توسط ناشر ریسک پذیر شده است.

مدیر مسئول نشر آریترین با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های چاپ و بی انگیزگی نویسندگان در تولید و چاپ کتاب اظهار داشت:انتشارات ما چند قرار داد در خصوص چاپ کتاب اهالی قلم دارد اما هنوز با وجود مشکلات گرانی، تکلیفشان مشخص نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه شعر، ادبیات داستانی و کودک، کتاب‌هایی وجود دارد که برای چاپ شدنش نیاز به سرمایه شخصی ناشر دارد.

مدیر مسئول نشر آریترین در خصوص حمایت دولت گفت: حمایت دولت از ناشران فقط در خرید کتاب آن هم در یک پروسه زمان بندی خاص خلاصه می‌شود بطوریکه هر ساله وزارت ارشاد لیست ارائه فروش کتاب‌ها را از ناشران خریداری می‌کند.

صابری نژاد افزود: کتاب‌های علمی_پزشکی در بازار آزاد به فروش می‌رسد. اما کتاب‌های دیگری نظیر شعر و ادبیات را وزارت ارشاد برای کمک مالی از ناشران خریداری می‌کند، اما این حمایت کافی نیست.

وی در خصوص راهکار‌هایی برای جلوگیری از کم شدن چاپ کتاب اهالی قلم گفت: از نظر بنده برای جلوگیری از کاهش تیراژ کتاب ها، نیاز به بررسی کارشناسانه و علمی یک تیم یا گروهی با درجه قوی دارد. متاسفانه تا بازار کاغذ به ثبات نرسد این مشکلات گریبان گیر صنعت نشر است.

صابری نژاد گفت: بنده به عنوان ناشر از تمام ملت ایران درخواست ارتقا و رشد فرهنگ کتاب خوانی با تلاش و کوشش مردم در جامعه را دارم.

انتهای پیام/

انتقاد یک ناشر از بی توجهی دولت به گرانی کاغذ

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.