رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

اجرای برنامه نیوکاسل در کشور / ۱۳ هزار تن تخم مرغ صادر شد

رفیعی‌پور گفت: امسال برای اولین بار برنامه نیوکاسل در کشور اجرا می‌شود و در فاز نخست تمامی طیور بومی واکسینه می‌شوند.

اجرای برنامه نیوکاسل در کشور / ۱۳ هزار تن تخم مرغ صادر شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار برنامه ملی نیوکاسل در کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس لازم است که از واکسن‌های روز دنیا استفاده کرده و این واکسن‌ها را وارد کنیم.

او از جرای طرح ملی نیوکاسل طی چند روز آینده خبر داد و گفت: در فاز نخست تمامی طیور بومی سراسر کشور واکسیناسیون خواهند شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه آیا با اجرای این طرح امکان ریشه‌کن شدن این بیماری در کشور وجود دارد، بیان کرد: هم‌اکنون نیوکاسل در کشور کنترل شده است و از نظر دستگاه تخصصی مهار یک بیماری به معنای ریشه کنی آن است؛ چراکه حدود ۶۰ سال است که صنعت طیور کشور با این بیماری درگیر است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی نیوکاسل، طی چند روز آینده ابلاغ می شود، گفت: در فاز نخست تمامی طیور بومی سراسر کشور، واکسینه خواهند شد.

وی درباره اینکه آیا منظور شما این است که این بیماری در کشور با اجرای طرح مذکور ریشه کن می شود، گفت: نیوکاسل همین الان هم کنترل شده؛ اما حدود ۶۰ سال است که صنعت طیور کشور با آن درگیر بوده؛ اما از نظر دستگاه تخصصی، مهار یک بیماری به معنای ریشه کنی آن است.

رفیعی پور درباره اینکه امسال شیوع بیماری در کشور افزایش یافته است، گفت: تعداد کانون ها زیاد شده؛ اما بیماری از کنترل خارج نشده و به این شکل نبوده که میزان تلفات لجام گسیخته باشد یا اینکه تفاوتی نسبت به سال گذشته در این زمینه داشته باشیم.

ایران جزء ۱۰ کشور برتر تولید محصولات پروتئینی در دنیا

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه ایران در تولید بسیاری از محصولات پروتئینی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا به شمار می‌رود، افزود: ما در طول ۴۰ سال گذشته در زمینه تولید محصولات پروتئینی جایگاه خوبی را به دست آورده‌ایم این در حالیست که تا پیش از انقلاب بیشتر واردکننده بودیم، اما هم‌اکنون در زمینه محصولاتی همچون عسل، تخم مرغ و محصولات لبنی صادرکننده هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در زمینه تولید تخم مرغ جزء ۱۰ کشور و زمینه شیر جزء ۸ کشور اول دنیا هستیم، اظهار کرد: بنابر آمار در ۴ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شده است این در حالیست که در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان نیاز خود را از دیگر کشور‌ها وارد می‌کردیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در واکنش به اظهارات برخی تولیدکنندگان مبنی بر واردات بیش از حد دی و مونوکلسیم فسفات گفت: ما قطعاً هر چیزی را که اجازه واردات آن را می‌دهیم، در تولید با مشکل مواجه هستیم؛ ضمن آن که سازمان دامپزشکی فقط در بحث صدور گواهی بهداشتی و ترخیص واردات مسئول است و در زمینه تخصیص ارز دستگاه دیگری مسئولیت را بر عهده دارد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه دی کلسیم فسفات به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، بیان کرد: این در حالیست که تولید مونو فسفات به اندازه کافی نیست و به همین خاطر ما اجازه واردات را داده‌ایم.

او درباره آخرین وضعیت واردات تخم چشم زده قزل آلا گفت: با توجه به آن که تولید تخم چشم زده در داخل به اندازه کافی نیست اجازه واردات آن را داده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه انحصاری در واردات نهاده‌های دامی وجود ندارد، بیان کرد: هر تشکلی در هر حوزه نهاده دامی می‌تواند وارد و واردات انجام دهد، که این امر نشان می‌دهد انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

رفیعی پور ادامه داد: تکنولوژی تولید تخم چشم زده قزل آلا وارد کشور شده و برخی تولیدکنندگان از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه تولید دی کلسیم فسفات در داخل کشور به اندازه کافی است و مونو تولید نمی شود، گفت: به همین جهت ما اجازه واردات مونو را داده ایم و اگر تولید به حد کافی باشد، واردات نیز انجام نخواهد شد.

رفیعی پور ادامه داد: درباره واردات تخم چشم‌ زده قزل آلا نیز همین مسئله مطرح است و اگر تولید به اندازه کافی باشد نیازی به واردات نداریم.

او انحصاری بودن واردات این نهاده را رد کرد و گفت: هر تشکلی در هر حوزه نهاده دامی می تواند وارد شود و واردات انجام دهد، بنابراین انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، تکنولوژی های تولید تخم چشم زده قزل آلا نیز وارد کشور شده و برخی از این تکنولوژی ها استفاده می کنند.

او در بخش پایانی سخنان خود درباره اینکه آیا شرایط تحریم در واردات واکسن طیور به ویژه نیوکاسل تأثیر گذاشته است، بیان کرد: بنده این اطمینان را می‌دهم که هیچ کمبودی در زمینه واکسن طیور در کشور وجود ندارد و بعضاً ممکن است ترخیص برخی برند‌های واکسن در گمرک با چند روز تأخیر مواجه باشد، اما به طور کلی در یک سال گذشته با ایجاد شرایط تحریم هیچگونه کمبودی در زمینه واکسن نداشته‌ایم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار