ساخت فیلم کاشی هفت رنگ در شیراز

فیلم مستند کاشی هفت رنگ (مکتب شیراز) از مجموعه صنایع دستی منسوخ شده در ایران تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عسل ستایش فیلمساز شیرازی گفت: کار بر روی مرمت مسجد نصیرالملک آغاز شد که با وجود مجوز از اداره ارشاد، اداره اوقاف اجازه تصویربرداری از مسجد را نداد و مقرر شد که به کارگاه استاد شیشه گر که در سال ١٣٣٤ بوسیله پدرشان استاد محمد علی شیشه گر به نام کاشی ظریف در دروازه شاه داعی الله تأسیس شده بود برویم.

او بیان کرد: مراحل اولیه ساخت کاشی را با مرحوم احمد شیشه گر همراه شدیم که بعد از چند جلسه کار، وی به دلیل بیماری چشم از جهان فرو بست و گروه فیلمبرداری بعد از ۲ ماه وقفه، کار را با استاد مسعود شیشه گر شروع کرد.

فیلمساز شیرازی تصریح کرد: خاندان احمد و مسعود شیشه گر از بهترین‌های این شاخه هنری در شیراز و ایران محسوب می‌شوند که نسل به نسل کاشی ساز و شیشه گر بوده اند و استاد محمد قلی شیشه گر که پدر بزرگ این دو استاد بوده، یکی از اساتید به نام زمان خود به شمار می‌رود و از آثار به جا مانده وی که همچنان جلوه گری می‌کند مسجد سردار ارومیه است.

ستایش اضافه کرد: آثار به جا مانده از این خاندان بسیار است که می‌توان به نمایشگاه‌های تخصصی صنایع دستی و هنر‌های سنتی در موزه، اماکن مذهبی، مساجد، مدرسه خان، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، حرم امام علی (ع) در نجف، حرم امام حسین (ع) در کربلا، حرم امام عسگری (ع) در سامرا، حرم حضرت زینب (س) در دمشق، اشاره کرد.

پژوهش و کارگردانی این مستند را عسل ستایش برعهده داشته و تصویربردار این کار مهدی زارعی انجام داده است.

آهنگسازفیلم مستند کاشی هفت رنگ (مکتب شیراز) از مجموعه صنایع دستی منسوخ شده در ایران اثر استاد مسیح افقه است و هادی زارعی مدیر تولید و امور هماهنگی و منشی صحنه مریم ستایش را بر عهده داشتند.

کاشی هفت رنگ سنتی از ۴۰۰ سال پیش تولید می‌شد که در ساختمان‌ها و مساجد کاربرد‌های بسیاری داشته است.

یکی از ویژگی‌هایی که کاشی سنتی هفت رنگ دارد این است که با گذشت زمان نه تنها از کیفیت آن کاسته نمی‌شود بلکه بر زیبایی آن نیز افزوده می‌شود.

انتهای پیام/ت

تولید و ساخت فیلم کاشی هفت رنگ در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار