۲۶ درصد از تولید ملی کشور در روستا‌ها تامین می‌شود

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت گفت: ۲۶ درصد از تولید ملی کشور در روستا‌ها تامین می‌شود و روستا‌ها می‌توانند در بخش صنعت تاثیرگذار باشند.

درآمد روستاییان ۴۰ درصد کمتر از شهرنشینان استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود عسکری آزاد رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر اظهار کرد: یکی از دلایل عدم توزیع مناسب درآمد در سطح کشور پایین بودن درآمد بخشی از اقشار در روستا‌ها است.


بیشتر بخوانید؛ فعالیت بنیاد برکت در ۳ هزار روستای کشور


او با بیان اینکه روستائیان علی رغم تمامی پتانسیل‌هایی که دارند،  ۴۰ درصد سهم درآمدشان کمتر از شهرنشین‌ها است، گفت: ۲۶ درصد از تولید ملی کشور در روستا‌ها تامین می‌شود و روستا‌ها می‌توانند در بخش صنعت تاثیرگذار باشند.

عسکری‌آزاد با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و اقدامات اساسی از سوی دولت در روستا‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: از وقتی که اشتغال در دامپروری و کشاورزی منوط شده است، بسیاری از جوانان روستایی از روستا‌ها به سمت شهر‌ها مهاجرت می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت روستا‌های ما منفی ۷ دهم شده است، گفت: ۲۶ درصد جمعیت کشورمان را روستاییان تشکیل می‌دهند و ما برای حل مشکل مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها به دنبال افزایش درآمدزایی در روستا‌ها هستیم.

عسکری آزاد تصریح کرد: افزایش درآمد با حرف زدن امکان پذیر نیست و باید میزان تولید را افزایش دهیم.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه ما سرمایه‌های زیادی را در روستا‌ها داریم که از جمله آن سرمایه انسانی، جوانان، سرمایه‌های اجتماعی، طبیعی، امکانات و سرمایه‌های فیزیکی و سرمایه‌های مالی است، خاطرنشان کرد:‌ بنیاد برکت این سرمایه‌ها را با یکدیگر تلفیق کرد و به سمت اشتغال پایدار در روستا‌ها پیش رفت.

او گفت: در همین راستا سه طرح اشتغالزایی آسمان، آفتاب و سحاب را اجرایی کردیم که در هر یک از این قالب طرح‌ها روستائیان می‌توانند مشاغل خود را اجرایی کنند.

او با بیان اینکه احیای مشاغل روستایی و صادرات تولیدات آن‌ها از اقدامات مهم بنیاد برکت بوده است، افزود: تاکنون ۱۹ هزار طرح اشتغالزایی در ۳ هزار روستا اجرایی شده است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: امسال در ۶ هزار روستا طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت اجرایی می‌شود و ۱۷۵ شهرستان نیز در ۲۸ استان درگیر طرح‌های اشتغالزایی خواهند شد.

او با بیان اینکه عمده طرح‌های اشتغالزایی ما در روستا‌های بیش از ۵۰ خانوار اجرایی می‌شود، افزود: ۲۰ درصد روستا‌های ما زیر ۵۰ خانوار ساکن هستند که طرح‌هایی نیز برای این روستا‌ها در نظر گرفته شده است.

عسگری‌آزاد ادامه داد: در قالب طرح‌های اشتغالزایی تسهیلاتی به روستائیان ارائه می‌شود و ما نیز حدود ۴۰۰ تسهیل‌گر آموزش داده‌ایم و به مناطق روستایی اعزام شدند تا به روند توسعه اشتغال نظارت داشته باشند.

او با بیان اینکه تسهیل‌گران بنیاد برکت در روستا‌ها دارای تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند، گفت: آن‌ها هیچ رابطه استخدامی مستقیمی با بنیاد برکت ندارند و به ازای عملکردشان به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه وام‌هایی که ما به روستائیان برای اشتغالزایی پرداخت کردیم کمتر از یک درصد تأخیر در بازپرداخت آن‌ها وجود داشته است، گفت: امسال ۳۰ هزار طرح اشتغالزایی را با اشتغال ۹۰ هزار نفر در سراسر کشور اجرایی کردیم.

عسکری آزاد ادامه داد: ما ظرفیت ایجاد یکصد هزار طرح اشتغالزایی در کشور را داریم که نیاز است دولت همکاری و همراهی بیشتری در این زمینه با ما داشته باشد و بخشی از منابع را از صندوق توسعه به بنیاد برکت برای اشتغالزایی اختصاص دهد.

او تصریح کرد: اگر بتوانیم یکصد طرح اشتغال را اجرایی کنیم، به طور حتم مشکل اشتغال ۱۵۰ هزار نفر حل خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: اگر طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت طی مدت ۱۰ سال اجرایی شود، دیگر مشکل مهاجرت معکوس از روستا‌ها به شهر‌ها را نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

درآمد روستاییان ۴۰ درصد کمتر از شهرنشینان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار