هشدار پاکستان به جهان درباره زرادخانه هسته‌ای هند

در ادامه تنش میان دهلی‌نو و اسلام‌آباد، نخست‌وزیر پاکستان هشدار داد جهان باید مراقب زرادخانه هسته‌ای هند که در اختیار دولت مودی قرار دارد، باشد.

هشدار پاکستان به جهان در خصوص زرادخانه هسته‌ای هندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، امروز پس از تازه‌ترین وعده‌های دهلی‌نو مبنی بر بازبینی دکترین هسته‌ای این کشور، در حساب توییتر خود به جهان هشدار داد به شدت مراقب سلامت و امنیت زرادخانه هند باشند، زیرا این موضوع نه تنها منطقه بلکه جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عمران خان در صفحه توییتری خود نوشت: «جهان باید با جدیت سلامت و امنیت زرادخانه هسته‌ای هند را که تحت کنترل دولت مودی (رئیس‌جمهور این کشور) است تحت‌نظر داشته باشد. این موضوعی است که نه تنها منطقه بلکه کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

تنش‌ها میان اسلام آباد و دهلی‌نو از اواسط مرداد ماه و به دنبال تصمیم هند برای اصلاح ماده ۳۷۰ و ۳۵‌اِی قانون اساسی این کشور که به خودمختاری منطقه جامو و کشمیر مربوط می‌شد بالا گرفت. بر اساس این تصمیم، هند خودمختاری منطقه کشمیر را لغو کرد و قلمروی آن را به دو ناحیه تحت نظارت دولت فدرالی، جامو و کشمیر یک منطقه و لداخ منطقه دیگر، تقسیم کرد.

به دنبال آن، جو کشمیر به شدت متشنج شد و پاکستان و چین، دو کشوری که بر سر این منطقه با هند اختلاف دارند، به این تصمیم دهلی نو اعتراض کردند. اسلام آباد به شدت این تصمیم را محکوم و نخست‌وزیر این کشور هند را با نازی‌های آلمان مقایسه کرد و گفت مردم و نظامیان پاکستان حاضرند تا آخر با دهلی‌نو بجنگند. پاکستان همچنین خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل شده بود که این شورا برای نخستین بار طی ۵۰ سال، نشستی اضطراری برای گفتگو درباره بحران در کشمیر برگزار کرد، اما این نشست بدون صادر کردن بیانیه مشترک به پایان رسید.

هند و پاکستان که فقط بخشی از منطقه کشمیر را تحت کنترل دارند، مدعی مالکیت کل این منطقه هستند. این منطقه از زمان استقلال دو کشور در سال ۱۹۴۷ به منطقه مورد مناقشه بین دو کشور تبدیل شد. در حال حاضر هند حدود ۴۵ درصد این منطقه و پاکستان ۳۵ درصد آن را تحت کنترل خود دارد. ۲۰ درصد باقیمانده هم تحت کنترل کشور چین است.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار