مخالفت ژاپنی‌ها با پیوستن کشورشان به ائتلاف آمریکا در تنگه هرمز

نظرسنجی جدید نشان داد بیش از نیمی از مردم ژاپن مخالف پیوستن کشورشان به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس هستند.

مخالفت ژاپنی‌ها با پیوستن کشورشان به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ژاپن تایمز، نظرسنجی خبرگزاری کیودو روز یکشنبه نشان داد نزدیک به دو سوم از مردم ژاپن مخالف اعزام پرسنل نیروی دفاعی این کشور به خاورمیانه برای پیوستن به ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا به بهانه تضمین رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه هرمز هستند.

در این نظرسنجی سراسری که روز شنبه و یکشنبه برگزار شد، ۵۷.۱ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند ژاپن نباید نیرو‌های نظامی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام کند. این در حالی است که ۲۸.۲ درصد مردم نظر مخالف داشتند.

پیش از این یک مقام دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفت دولت این کشور قصد دارد با هدف حفظ رابطه با تهران و واشنگتن به جای تنگه هرمز به آب‌های یمن کشتی نظامی اعزام کند. بر این اساس، خبرگزاری کیودو بعد از سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، به توکیو بدون اشاره به نام و عنوان این مقام ژاپنی افزود: توکیو با توجه به رابطه دوستانه‌ای که با تهران دارد تمایلی به اعزام نیرو به تنگه هرمز ندارد، اما از آنجایی که نمی‌خواهد درخواست آمریکا را هم بی پاسخ بگذارد احتمال دارد چند کشتی گشتی به آب‌های یمن و تنگه باب المندب اعزام کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در سفر به ژاپن از مقامات این کشور خواست به ائتلاف دریایی آمریکا برای آنچه که حفاظت از تنگه هرمز عنوان می‌کنند بپیوندد، اما تا کنون این درخواست با مخالفت یا دست‌کم عدم استقبال مقامات این کشور مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشترمدعی شد واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در ائتلاف «تضمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز» دعوت کرده، اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی با اشاره به امتناع کشور‌ها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است. مهمترین دلیل پاسخ منفی کشور‌ها به درخواست آمریکایی‌ها این است که این ائتلاف را ائتلافی ضدایرانی می‌دانند که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.

پایگاه خبری «ژاپن‌تایمز» به نقل از این منابع افزود آبه شینزو برای حفظ روابط دوستانه با ایران تمایلی به حضور در ائتلاف دریایی آمریکا و فرستادن نیرو‌های دفاعی ژاپن به تنگه هرمز ندارد. به گفته این منابع، با این حال توکیو هم‌اکنون از سوی واشنگتن برای شرکت در ائتلاف دریایی تنگه هرمز تحت فشار است و ژاپن برای حفظ تعادل روابط خود با ایران و آمریکا، در حال بررسی اعزام چند کشتی و هواپیمای گشتی به آب‌های یمن و تنگه باب‌المندب است.

بر اساس نظرسنجی مذکور همچنین ۶۲.۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده روابط دو جانبه با کره جنوبی ابراز نگرانی کردند، این در حالی است که ۳۲.۴ درصد نظر مخالفی در این خصوص داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار