سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

تابلو فرش سردرود از نظر اصالت و ارزش منحصر به فرد از قدیم الایام به عنوان نهاد قالی­بافی و تابلو فرش ایران معروف بوده و امروزه تابلو‌ فرش هایش زینت بخش دیوار‌های موزه‌ها و قصر‌های سراسر جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، تابلو فرش سردرود یکی از صنایع دستی است که از نظر اصالت و ارزش منحصر به فرد، از قدیم الایام به عنوان نهاد قالی­بافی و تابلو فرش ایران معروف بوده است و امروزه تابلو‌های سردرود زینت بخش دیوار‌های موزه‌ها و قصر‌های سراسر جهان است. تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافتی که به کار رفته، از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهان برخوردار است.

شهر سردرود با قدمتی ۳ هزار ساله در ۷ کیلومتری کلانشهر تبریز قرار دارد. شغل اصلی مردم شهر سردرود هنر و صنعت تابلو فرش است که به واسطه این "هنر صنعت" ظرفیت‌های زیادی از این شهر فعال و افتخارات فراوانی نصیب مردمش شده و آوازه این شهر به واسطه داشتن تابلو فرش‌های نفیس، جهانی شده است. هنر صنعت تابلو فرش سردرود در سازمان مالکیت معنوی (wipo) ثبت جهانی شده است. تابلو فرش سردرود سفیر فرهنگی ایران در جهان است که در گالری های فروش تابلو فرش، در سراسر دنیا خودنمایی می‌کند. اکنون در سطح کشور ۳ هزار گالری تابلو فرش، از این شهر تابلو فرش می‎خرند.

سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

اشتغال  ۵ هزار نفر به طور مستقیم در هنر صنعت تابلو فرش

اسماعیل زاده شهردار سردرود در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: شهر سردرود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۵ هزار نفر به طور مستقیم در هنر صنعت تابلو فرش اشتغال دارند.

آویشن رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی هم در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در شهر سردرود به عنوان بزرگترین مرکز تولید تابلو فرش دستباف دنیا، سالانه حدود ۷۰ هزار قطعه تابلوفرش بافته و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

۱۵ درصد از صادرات فرش ایران مربوط به تابلو فرش سردرود است

او افزود: ۱۵درصد از صادرات فرش ایران مربوط به تابلو فرش سردرود است و تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود به غیر از آذربایجان شرقی در ۱۸ استان دیگر کشور نیز اشتغالزایی کرده و برای ۳۰۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کرده اند.

آویشن گفت: صنعت بافندگی تابلو فرش نیازمند همکاری و تلاش ۲۳ صنف همجنس است. به همین دلیل تولید سالانه ۷۰ هزار تابلو فرش در سردرود و صادرات بخش عمده آن به کشور‌های چین، ژاپن، آلمان و آمریکا، موجب اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار نفر در این ۱۸ استان کشور شده است.

ابری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود هم به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: وقتی صحبت از کشور چین می‌شود همه به فکر تولیدات چینی می‌افتند در حالیکه ما توانسته‎ایم تابلو فرش سردرود را به کشور چین صادر کنیم و آن‌ها استقبال خوبی از تابلو فرش‌های ما سردرودی‌ها دارند.

او افزود: ۲۰۶ میلیون ثروتمند در چین خواستار تابلو فرش سردرود هستند و در صورت بازاریابی صحیح برای بدست آوردن آن بازار، می‌توان نقش زیادی در حضور تابلو فرش‌های نفیس سردرود در منازل و اماکن کشور چین داشته باشیم.

ابری گفت: بیشترین صادرات کتیبه‎­های قرآنی و مذهبی به کشور مالزی و کشور‌های حوزه خلیج فارس است و همچنین با توجه به حضور ایرانی‌ها در آمریکا که طالب تابلو فرش در طرح‌های ایلات و عشایر هستند، این محصول به صورت غیرمستقیم به کانادا صادر می‌شود و از آن جا به آمریکا فرستاده می‌شود.

او افزود: در شهر سردرود ۸۰۰ کارگاه تولید تابلو فرش و ۲۳ صنف همگن، توانسته‎اند رونق تولید را در این شهر شتاب دهند.

ابری گفت: در تابلو فرش سایر شهر‌های استان ممکن است از حدود ۲۰ تا ۳۰ رنگ استفاده کنند، ولی در تابلو فرش سردرود بالای ۲۰۰ رنگ استفاده می‌کنند.

او افزود: انتظار می‎رود تابلو فرش بیش از پیش به دنیا معرفی شود و اگر ترتیبی از طرف استان اتخاذ شود، می‎توان با اعزام هیئت‌های تجاری تحقیقی به خارج از کشور، بازار‌های هدف جدیدی را برای تابلو فرش سردرود تعریف کرد.

سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

ابری گفت: با تمام ظرفیت اشتغالزایی، ظرفیت صادرات و شکل جدید ارزآوری این هنر بومی و ابتکاری، تابلوفرش هیچ متولی و یا تشکل خاصی در کشور ندارد و به همین دلیل درمیان فرش‌های صادراتی گم شده است. به همین دلیل کمترین نظارت و ساماندهی بر تولید تابلوفرش وجود دارد. در صورتی که شناسایی آن و تهیه مستندی درباره تابلوی فرش سردرود در شبکه‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات می‎تواند مؤثر باشد.

اصغری یکی از هموطنان کرد که از سردرود به استان کردستان تابلو فرش می‌برد، به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: از بافندگان  سردرود تابلو فرش تحویل می‌گیرم و به شهر‌های کردستان سقز، دیواندره، سنندج و بیجار تابلو فرش تحویل می‌دهم.

سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

۸۰۰ کارگاه تولید تابلو فرش در سردرود فعالیت می‌کنند

محمدی یکی از تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود که در کارگاه خود برای ۱۸ نفر اشتغالزایی کرده است، در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، به مشکلات این صنف اشاره کرد و افزود: نبود ثبات  در بازار و تولید نقش‌های تکراری تابلو فرش، از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان به شمار می‎رود.

او افزود: ۸۰۰ کارگاه تولید تابلو فرش در سردرود فعالیت می‌کنند، اما بیشتر این کارگاه‌ها در پارکینگ خانه‌ها و مکان‌های نامناسب قرار دارند، لذا برای رفع این مسئله، باید احداث شهرک صنفی و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی صورت بگیرد.

تولید و صادرات تابلو فرش سردرود سالیانه ۶۰۰ میلیون تومان سود مالی برای هر کارگاه و ۸۰ میلیون تومان برای هر فرد ایجاد می‌کند. همچنین ارزآوری صادرات تابلو فرش توسط سردرودی‌ها به کشور‌های اروپایی، آمریکا و شرق آسیا برابر با صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در سال برآورد می‌شود.

سردرود پایتخت تابلو فرش ایران

همواره نام و هنر فرش سردرود در عرصه‌های مختلف هنری مورد توجه بوده و نظر دوستداران و اهل هنر را به خود معطوف داشته است. حضور توانمند هنرمندان فرش این شهر در اغلب نمایشگاه‌های بین المللی، نشانگر غنا و ریشه دار بودن و در عین حال جایگاه پر عظمت هنر این منطقه است.

غالباً در تمامی نمایشگاه‌های بین المللی فرش، هنرمندان سردرود به طور چشمگیر حضور فعال داشته و دارد ، همواره دوستداران هنر فرش در سراسر گیتی با نام و هنرمندان نام آور آن آشنایی کامل داشته و آن‌ها را می‌شناسند. امروزه شهرت فرش سردرود مرز‌ها را درنوردیده و در اقصی نقاط عالم جایگاه خود را یافته است.

به همین منظور به نظر می‌رسد مسئولان استانی و کشوری با حمایت از افزایش تولید و بهبود کیفیت تولیدات تابلو فرش، می‌توانند بازار‌های منطقه‌ای و غیر منطقه‎ای را در اختیار خود درآورده و با سرمایه گذاری نسبتا کم، سودآوری بالایی را تجربه کنند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: میراث فرهنگی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.