جهانگیری:

گسترش ناوگان حمل و نقل شهری ضروری است

معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از دلایل افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی است.

گسترش ناوگان حمل و نقل شهری ضروری استبه گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری عصر امروز در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران، توانمندی شرکت‌های داخلی برای ساخت لوکوموتیو و واگن مورد نیاز قطار شهری کلانشهر‌ها را مطلوب توصیف کرد و گفت: باید از توان و ظرفیت شرکت‌های داخلی در توسعه قطار شهری به بهترین نحو استفاده شود.

وی با اشاره به مصوبه برای تامین ۲ هزار دستگاه واگن قطار شهری برای کلانشهرها، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های ارایه شده میزان جابجایی شهروندان در صورت افزایش واگن با زیرساخت‌های موجود به دو برابر افزایش می‌یابد که با توجه به آثار فراوان آن در کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در زمان و سوخت و تامین رفاه شهروندان باید موانع اجرایی شدن این مصوبات دولت هر چه سریعتر برطرف شود.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل شهری را ضروری ارزیابی کرد و گفت: نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون شهری از اصلی‌ترین اولویت‌های گسترش حمل و نقل عمومی و زیباسازی شهری است و لازم است که با توجه به شرایط کشور در این زمینه راهکار‌های جدیدی دنبال شود.

جهانگیری ادامه داد: یکی از دلایل افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی وضعیت نامناسب حمل و نقل عمومی است که در این زمینه باید اجرای برنامه جامع نوسازی ناوگان حمل و نقل که از سوی رییس محترم جمهور ارائه شد، تسریع شود.

وی با اشاره به حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان و دانشجویان کشور شد، این اتفاق را هشداری در خصوص فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و از وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون صنعت و زیر بنایی دولت را در اختیار دارد خواست تا با هماهنگی همه دستگاه‌های مربوط بسته کاملی در خصوص نحوه تامین مالی نوسازی حمل و نقل عمومی و رفع موانع ساخت خودرو‌های عمومی و ارایه تسهیلات به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تهیه و تا شهریور ماه به شورای اقتصاد ارایه کند.

در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی حضور داشتند، گزارشی از نحوه اجرای ۱۱ بند ابلاغیه یکصدمین جلسه شهرداران کلانشهر‌ها در خصوص نحوه جذب فاینانس قطار شهری، واگذاری اوراق مشارکت به شهرداری‌ها، جذب کارکنان قراردادی و فوق العاده جذب کارکنان شهرداری‌ها و حضور شهرداران در جلسات عالی استان‌ها گزارشی ارائه شد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه در خصوص توان داخلی برای ساخت و تامین اتوبوس درون شهری گزارشی ارائه و بر همکاری بیشتر همه دستگاه‌های مرتبط در شرایط کنونی برای اختصاص اتوبوس و تاکسی به کلانشهر‌ها تاکید کرد.

علاوه بر گزارش شهردار تهران در خصوص نحوه تامین درآمد شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه شهری برای ارائه خدمات به شهروندان، شهرداران برخی از کلانشهر‌ها نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره حمل و نقل شهری، نحوه استفاده از اوراق تسهیلات، بدهی شهرداری‌ها به بخش خصوصی در زمینه یارانه بلیت و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ارائه کردند.

در این جلسه مقرر شد تا با محوریت سازمان برنامه و بودجه و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و امور زیربنایی معاون اول و دستگاه‌های مرتبط تا پایان شهریور در خصوص رفع موانع اجرای مصوبه ساخت و تامین ۲ هزار دستگاه واگن مترو تصمیم گیری لازم انجام شود.

ضمنا مقرر شد مشکلات مربوط به ۳۹۵ دستگاه واگن مترو شهر‌های اصفهان، شیراز، تبریز و قم در شورای اقتصادی مرتفع گردد. همچنین سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعمال مدیریت برای تمرکز بر ردیف‌های بودجه شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی اقدام لازم را انجام دهد.

در حال تکمیل / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار