تجارت چمدانی در بازارچه‌های مرزی شیخ صله، شوشمی و تیله‌کوه رونق ندارد

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه گفت : با گذشت مدتی از طرح ساماندهی مبادلات مرزی، هنوز تجارت چمدانی در بازارچه‌های مرزی شیخ صله، شوشمی و تیله‌کوه رونق ندارد.

به گزارش گروه استان‌هایباشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،غفار محمدی دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی در سه بازارچه مرزی شوشمی، شیخ صله و تیله‌کوه، گفت : به دلیل مشکلات اساسی که در اجرای این طرح وجود دارد، تجارت چمدانی اکنون در این مرز‌ها رونق ندارد و معیشت مرزنشینان با مشکل مواجه شده است.

او لزوم ثبت سفارش برای واردات کالا را عامل اصلی عدم رونق تجارت در این مرز‌ها دانست و گفت : لزوم ثبت سفارش برای کولبرانی که قرار است کالا‌های محدودی را مبادله و در منطقه مشخصی عرضه کنند، کاری غیرکارشناسی است.

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه ایراد دیگر این طرح را تعیین سقف توان مالی برای کسانی که مبادله تجاری انجام می‌دهند اعلام کرد که از توان بسیاری از فعالان این عرصه خارج است.

محمدی گفت: این عوامل باعث شده تقریبا مبادله‌ای در دو مرز شیخ صله و شوشمی انجام نشود و مرز تیله‌کوه نیز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها از ابتدا رونق چندانی نداشت.

او با بیان اینکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که برای مدت پنج ماه انجام فعالیت‌های تجاری در این مرز‌ها در اختیار تعاونی‌ها بود رونق قابل توجهی در تجارت این مناطق شاهد بودیم، گفت: در همان زمان کوتاه ۱۲ میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد، اما اکنون درآمد چندانی عاید آن‌ها نمی‌شود.

دبیر اتاق تعاون کرمانشاه خواستار رفع موانع و تسهیل شرایط برای رونق تجارت چمدانی در مرز‌های استان شد و افزود: اگر تجارت رونق بگیرد در هر یک از این سه مرز هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

محمدی افزود: رونق بازارچه‌های مرزی در شرایط کنونی تحریم می‌تواند برای واردات و صادرات بسیاری از کالا‌ها به کشور کمک کند.

وی گفت: در کنار این مزایا، معیشت مرزنشینان نیز که عمدتا در مناطق محروم ساکن هستند، تامین می‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

اجرا طرح ساماندهی مبادلات مرزی

 

برچسب ها: صادرات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار