تاثیر ماساژ در سلامت دوران بارداری

سه ماهۀ دوم بارداری بهترین زمان برای انجام ماساژ‌های دوران بارداری مادران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مریم زارع خفری متخصص زنان و زایمان در شیراز اظهار کرد: از مزایای ماساژ در دوران بارداری، رفع استرس مادر، بهبود گرفتگی عضلات و کاهش کمردرد، درد باسن و شانه است.

او ادامه داد: ماساژ، مقدار هورمون «اپی نفرین» را که منجر به گرفتگی عروق می‌شود، کاهش داده و سبب آرامش و تعادل در خلق و خو می‌شود؛ کیفیت خواب را به ویژه در سه ماهۀ دوم و سوم بارداری افزایش داده و علاوه بر این، ماساژ پشت، شانه، گردن، دست و پا‌ها در دوران بارداری می‌تواند، برای مادر آرام بخش باشد.

متخصص زنان و زایمان در شیراز بیان کرد: انجام ماساژ در دوران بارداری، باید طبق نظر پزشک متخصص باشد، زیرا ماساژ ممکن است برای برخی از زنان باردار مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین طبق مشاوره پزشکی عمل کرده و مادران از انجام ماساژ به صورت خودسرانه برای حفظ سلامت جنین خودداری کنند.

مریم زارع خفری اضافه کرد: برای انجام صحیح ماساژ در دوران بارداری، لازم است این کار زیر نظر ماساژدهندۀ ماهر و با رعایت نکات ایمنی این کار، انجام شود و از لباس نخی سبک و گشاد، نوشیدن آب کافی پیش و پس از ماساژ استفاده شود؛ پس از ماساژ بهتر است، کمی دراز بکشید و به سرعت بلند نشوید.

خطرات احتمالی ماساژ به مادران باردار

او افزود: در سه ماهۀ نخست بارداری بهتر است که ماساژ دریافت نشود، به ویژه در ناحیۀ لگن نباید هیچ ماساژی انجام شود.

این متخصص تصریح کرد: استفاده از تخت‌هایی که در قسمت شکم سوراخ دارد، برای جلوگیری از وارد شدن فشار اضافه به شکم بسیار مناسب است و اگر تخت ماساژ بارداری وجود ندارد، بهتر است نشسته یا تکیه داده شود.

زارع خفری گفت: هرگز اجازۀ ماساژ روی شکم را به ماساژدهنده نداده و از ماساژ‌هایی که با فشار زیاد و به صورت عمقی در ساق پا انجام می‌شود، جلوگیری شود.

متخصص زنان و زایمان در شیراز ادامه داد: همچنین در زمان ماساژ یا ورزش، اگر احساس ناراحتی یا درد وجود داشت، سریع به ماساژ دهنده اطلاع داده شود.

او بیان کرد: باید مادران بارداری که نشانه‌هایی مانند تهوع، استفراغ، بیماری صبحگاهی، احتمال سقط جنین، جدا شدن زودهنگام جفت و زایمان پیش از موعد، تورم و درد شدید در پا‌ها دارند را از انجام ماساژ منع کرد.

این متخصص اضافه کرد: استفاده از روغن‌های معطر برای انجام ماساژ در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا تنفس بوی برخی از روغن‌ها یا جذب آن‌ها از طریق پوست می‌تواند خطراتی برای جنین داشته باشد.

زارع خفری گفت: اگر مادران باردار، قصد ماساژ با روغن‌های معطر را دارند، باید مطمئن شد که روغن مصرفی، خطری برای بارداری آن‌ها ندارد.

انتهای پیام/چ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.