معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد؛

دور شدن ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشی

حکیم‌زاده گفت: باوجود مدارس خاص و جداسازی‌هایی که انجام می‌شود، ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشی دور می‌مانند.

دور شدن ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های عدالت آموزشی با اشاره به اینکه همه کودکان باید امکان مدرسه رفتن داشته باشند، بیان کرد: بر مفهوم عدالت آموزشی همه کودکان باید فرصت برابر یادگیری داشته باشند و تحقق این موضوع عدالت اجتماعی را به دنبال دارد.
 
او با اشاره به افرادی که رتبه‌های برتر کنکور را دارند، گفت: مقایسه وضعیت این افراد نشان می‌دهد آن‌ها از نظر اجتماعی و اقتصادی هم نسبت به دیگران شرایط بهتری داشته‌اند البته در زمینه عدالت آموزشی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و  از مصادیق آن می‌توان به پوشش بیش از ۹۸ درصدی دوره ابتدایی اشاره کرد.
 
حکیم‌زاده افزود: فرصت برخورداری از آموزش‌های دوره پیش دبستانی یکی از شاخص‌های مهم نظام تعلیم و تربیت است که در این مورد توفیقاتی داشته‌ایم، اما باید این پوشش تحصیلی افزایش پیدا کند، اکنون نرخ پوشش تحصیلی در مناطق کمتر برخوردار شرایط بهتری دارد چرا که چند سالی است ردیف اعتباری ویژه مناطق ۲ زمانه اختصاص پیدا می‌کند.
 
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا همه دانش آموزان به یک اندازه فرصت یادگیری دارند یا خیر، گفت: رویه اشتباهی شکل گرفته است و معلمان هرچه با تجربه می‌شوند، حاضر به فعالیت در مناطق محروم نیستند بنابراین جواب این سوال منفی است.
 
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در گذشته دانش‌سرا‌های مخصوص عشایر داشتیم که اکنون حذف شده است و در شرایط فعلی هم معلمان با تجربه انگیزه‌ای برای رفتن به مناطق محروم ندارند.
 
حکیم‌زاده به موضوع جداسازی دانش آموزان هم اشاره و اظهار کرد: دانش آموزان با توجه به تنوع مدارس به مناطق گوناگون می‌روند و شاهد جداسازی آن‌ها هستیم.گاهی این جداسازی‌ها بر اساس طبقات اجتماعی و اقتصادی است که موجب می‌شود برخی دانش آموزان به مدارس غیردولتی، مدارس شاهد و نظایر آن بروند.
بیشتر بخوانید: کمک‌های دانش‌آموزی برای بازسازی مناطق سیل‌زده/ «آق‌قلا» و «پلدختر» مقصد اصلی دانش آموزان
او با اشاره به اینکه از گذشته مدارس ابتدایی در مرکز توجه نبوده است، گفت: با توجه به وجود مدارس خاص و جداسازی‌هایی که انجام می‌شود ۷۰ درصد دانش آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشی دور می‌مانند، بنابراین باید یکپارچه سازی به ویژه در دوره ابتدایی بیش از پیش، مورد توجه باشد.
 
معاون آموزش ابتدایی به تشریح وضعیت تراکم دانش آموزی در مدارس ابتدایی هم اشاره و اظهار کرد: بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تراکم دانش آموزی نباید در هر کلاس بیش از ۲۶ نفر باشد و وضعیت مطلوب بین ۲۰ تا ۲۲ نفر است، اما اکنون ۶۲ درصد کلاس‌ها تراکم بالای ۲۶ نفر، ۴۸ درصد تراکم ۲۶ تا ۳۵نفر، ۱۲ درصد تراکم ۳۴ تا ۴۰ نفر و ۱.۷ درصد تراکم بالای ۴۱ دانش آموز دارند که موارد این چنینی در مدارس دولتی موجب می‌شود تا همین دانش آموزان در سال‌های کنکور از کد رشته‌های خوب دانشگاهی دور بمانند.
 
انتهای پیام/

نرخ پوشش تحصیلی در مناطق کمتر برخوردار شرایط بهتری دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار