دورویی به قیمت میلیونی

روستای دویدوخ راز و جرگلان خراسان شمالی با وجود سابقه طولانی در تولید صنایع دستی از جمله فرش دوروی ابریشم است که در این زمینه شهره جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  فرش دورو، هنر دست زنان ترکمن خطه زر خیز راز و جرگلان است که با همت همگانی، تولیدش در حال رونق است.

با طی مسافت ۱۶۷ کیلومتر از بجنورد در انتهای مسیر به روستای ترکمن نشین دویدوخ می‌رسیم که ۱۲ کیلومتر جاده خاکی دارد، این روستا دارای دو هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت با ۶۰۰ خانوار است که شغل اصلی این روستا تولید فرش و نوغانداری است و در کنار آن به دامپروری، کشاورزی و پرورش اسب اصیل ترکمن هم مشغول هستند.

جوان رییس اداره صنعت و معدن شهرستان راز و جرگلان با بیان اینکه صنعت فرش در شهرستان رازوجرگلان پتانسیل بزرگی است، گفت: سرمایه گذاری برای رونق تولید فرش دویدوخ در گرو عقاید، آداب و رسوم مردم این منطقه است.

 

دورویی به قیمت میلیونی


فرش دوروی دویدوخ؛ تجلی چیره دستی ترکمن‌های خراسان شمالی


فرش دوروی ترکمنی و صنایع دستی خراسان شمالی که قریب به اتفاق تولیدات آن در بخش راز و جرگلان انجام می‌شود، از جمله صنایع دستی منحصر به فرد استان است. اوج هنر و ظرافت فرش ترکمن در فرش دورو به کار می‌رود که به لحاظ تکنیک، نقش و نگاره ها، ترکیب بندی و رنگ، در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر است.

فرش‌های دو رویه تمام ابریشم دویدوخ گاهی بر طبق سلیقه مشتری و گاهی بر طبق نقشه‌هایی که مشتری برای آن‌ها ارسال می‌کنند بافته میشود.

دورویی به قیمت میلیونی


فرش دورو


نام قالیچه‌های ابریشمی دوروی ترکمن یا همان فرش دویدوخ مدت هاست بر سر زبان‌ها افتاده است. جنس مواد فرش دوروی دویدوخ از ابریشم خالص است و همه نخ‌های آن از پیله کرم ابریشم در خود جرگلان به خصوص در روستای دویدخ تهیه می‌شود و رنگرزی آن نیز به دست بانوان منطقه و روستا انجام می‌شود.

دورویی به قیمت میلیونی

 

فرشی با شهره جهانی، اما ناشناخته

این فرش دو طرفه بافته می‌شود که هر طرف آن نقشی متفاوت دارد و به جهت کیفیت عالی مشتریان خارجی هم دارد، اما هنوز در داخل کشور ناشناخته مانده است.

در این شهرستان بخصوص در بخش جرگلان و روستای دویدوخ دست بافته‌هایی بافته می‌شود که نه تنها چشم هر بیننده داخلی رو به خود جذب می‌کند بلکه پای گردشگران خارجی را نیز به منطقه باز کرده است.

 ساناز عباسپور رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این فرش ثبت ملی شده و خبری خوش اینکه مراحل ثبت جهانی آن در حال طی شدن است.

ساناز عباسپور می‌افزاید: به علت اینکه فرش دوروی دویدوخ در منازل بافته شده و فروخته می‌شود اطلاع دقیقی از متراژبافته شده در دست نیست.

او با تاکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور برای نمایش و معرفی فرش‌های استان می‌افزاید: با توسعه بازار فرش دستباف و کمک به حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی می‌توان مشتری‌های بیشتر و بهتری را یافت.

دورویی به قیمت میلیونی


فرش دوروی ترکمنی زیباترین فرش کشور


فرش دو رویه ترکمنی تمام ابریشم با ضخامت کم و زیبایی بی نظیر، یک کار فوق العاده و منحصر به فرد است.ترکمن‌ها با استفاده از برگ‌های درخت توت و کرم‌های ابریشمی، ابتدا پیله تولید کرده و سپس با استفاده از رنگ‌های طبیعی، نخ‌های ابریشمی را رنگ کرده و با استفاده از طرح‌ها و نقشه‌ها و ذهن خلاق خود، قالیچه‌های تمام ابریشمی می‌بافند.

دورویی به قیمت میلیونی


وجود دست بافته‌های ترکمنی در اقامتگاه‌های بومگردی


جبل النور یزدانی مسئول یک اقامتگاه بوم گردی که در زمینه فرش هم فعالیت می‌کند، می‌گوید: هر هفته چندین گردشگر در این اقامتگاه حضور پیدا می‌کند که در بین آنان افرادی نیز هستند که به هنر و دست بافته‌های ترکمن به خصوص به قالیچه‌های دورو علاقه دارند.


او گفت: اگر گردشگران نقش و هنر مورد علاقه خود را در بین فرش‌های موجود در این اقامتگاه پیدا کنند، آن را خریداری می‌کنند و اگر نقش مورد نظر را نیافتند سفارش بافت آن را می‌دهند.

دورویی به قیمت میلیونی


  مشکلات در مسیر بجنورد - دویدوخ


آی دوغدی آفرین یکی از بافندگان فرش دوروی ترکمن در روستای دویدوخ، با اشاره به فاصله زیاد این روستا تا بجنورد و مشکلات بافندگان برای رفتن به این شهر گفت: ما مواد اولیه به خصوص نخ‌های ابریشمی را خود تولید می‌کنیم، اما گاهی مواقع که نیاز داریم این مواد را از مشهد تأمین می‌کنیم.

او گفت: بافت فرش دوروی تمام ابریشم اگر به صورت چند نفره بافته شود ۴ الی ۶ ماه و اگر به صورت تک نفره بافته شود یک سال طول می‌کشد و قیمت هر کدام بر طبق اندازه متفاوت است.

قیمت هر قالیچه دورو بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که ۷ تا ۸ میلیون تومان دستمزد بافت، سه تا چهار میلیون هم بهای مواد اولیه است و شاید یکی از دلایلی که عده بسیار قلیلی به بافت آن مشغول هستند، سختی و ظرافت کار، زمان‌بر بودن و بهای کم آن است و به نوعی این کار، دلی انجام می‌گیرد.

 

 خبری خوش برای قالیبافان


ساناز عباسپور رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: با سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان شمالی تفاهم نامه‌ای بین استانداری و مرکز ملی فرش ایران منعقد شد که حاکی از آن است که نمایشگاهی برای فروش این دست بافته‌های ارزشمند دورو برای بافندگان راه اندازی می‌شود تا فرش‌ها در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود و به فروش برسد.

دورویی به قیمت میلیونی

انتهای پیام/ط

 

نویسنده: فاطمه عطایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
من یک عدد فرش ابریشم دورو اصل قدیمی دارم