تسویه مطالبات ۴۵۰۰ نفر دیگر از مالباختگان پرونده "گلیم و گبه"

استاندار کرمانشاه گفت : با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم به زودی مطالبات ۴۵۰۰ نفر دیگر از مالباختگان پرونده "گلیم و گبه" تسویه شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مالباختگان پرونده موسوم به گلیم و گبه، با بیان اینکه تسویه مطالبات نزدیک به پنج هزار نفر از مالباختگان این پرونده هنوز باقی مانده است، اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات این افراد را نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

او با اشاره به اینکه درخواست تامین این ۶۰ میلیارد تومان در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی مورد موافقت قرار گرفت و این درخواست در مرحله بعد به سران سه قوه ارجاع خواهد شد، گفت : امیدواریم این درخواست به زودی به تصویب سرانه سه قوه برسد و بتوانیم بدهی ۴۵۰۰ نفر از مالباختگان را به صورت کامل تسویه کنیم.

به گفته بازوند، با پرداخت این مبلغ مطالبات ۹۰ درصد مالباختگان پرونده گلیم و گبه تسویه خواهد شد و برای ۵۰۰ نفر باقی مانده نیز باید ساز و کار دیگری در نظر گرفته شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به بازگشایی مرز خسروی داشت و گفت: باز شدن این مرز از نظر جمهوری اسلامی قطعی است و شواهد و قرائن نشان می‌دهد در اربعین امسال زوار می‌توانند از این مرز تردد داشته باشند.

بازوند با بیان اینکه شرایط و زیرساخت‌ها از سمت جمهوری اسلامی فراهم شده است، افزود: چهار یا پنج استان نیز به عنوان معین کرمانشاه برای بحث اربعین انتخاب شده اند.

او گفت: طرف عراقی هنوز روی برخی موارد بحث‌هایی دارد که به زودی در سفری به عراق این موارد را نیز حل و فصل می‌کنیم.

بازوند بازگشایی مرز خسروی را یکی از مطالبات جدی مردم کرمانشاه اعلام کرد و افزود: این بازگشایی در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... استان اثرگذار است و تلاش می‌کنیم برای بازگشایی مرز خسروی مراسم افتتاحیه نیز برگزار کنیم.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم آمادگی استان برای پذیرایی از زوار اربعین، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مدیریت زوار از ورودی استان تا مسیر کربلا به دست خود مردم و موکب‌داران باشد و کار‌ها دولتی نشود.

او ضمن قددرانی از دولت برای رسمی شدن مرز‌های سومار، شیخ صله و شوشمی، گفت: البته مرز سومار اکنون با مشکلاتی مواجه است که بخشی از آن به مشکلات خود ما برمی‌گردد.

بازوند با اشاره به اینکه گاهی طرف مقابل برای بستن مرز دنبال بهانه است و ما نباید این بهانه را به آن‌ها بدهیم، گفت: برای مثال وقتی که واردات کالایی به عراق ممنوع است، تجار ما نباید با صادر کردن این کالا‌ها و زیر پا گذاشتن قوانین، باعث بسته شدن مرز بشوند.

به گفته استاندار کرمانشاه، موضوع دیگر این است که طرف عراقی درخواست دارد که تخلیه و بارگیری در سمت عراقی مرز سومار از طریق نیرو‌های عراقی صورت گیرد که این موضوع نیز خواسته نابجایی نیست.

او از پیگیری رفع این مشکلات در دیدار با استاندار دیالی عراق خبر داد و گفت: قرار است به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای رفع این مشکلات در استانداری دیالی منعقد کنیم تا مرز سومار دوباره بازگشایی شود.

بازوند با بیان اینکه سومار در ایام اربعین بخشی از بار صادراتی مرز‌هایی مانند خسروی و حتی مهران را نیز بر عهده دارد، گفت: باید تا قبل از این ایام و حتی زودتر شاهد بازگشایی سومار باشیم.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، مردم عراق هم موافق بسته ماندن این مرز نیستند، زیرا معیشت و اقتصاد آن‌ها با مرز سومار در ارتباط است.

استاندار کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه پالایشگاه آناهیتا هم یاد کرد و با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده، افزود: اختلافات جزیی وجود داشت که حل و فصل شد.

او با اشاره به اینکه بر اساس وعده معاون اول رئیس جمهور و وزرای مربوطه مقرر شده ۷۰ درصد منابع احداث پالایشگاه از محل صندوق توسعه ملی تامین شود، گفت: صندوق توسعه ملی اعلام کرده که به جای پول می‌تواند نفت خام به خریدار بدهد که قرارگاه خاتم‌الانبیا این موضوع را پذیرفته و حاضر است در ازاء دریافت نفت خام پای کار بیاید که اکنون به دنبال حل کردن ساز و کار‌های مربوطه هستیم.

استاندار کرمانشاه درباره پتروشیمی اسلام آبادغرب گفت: این پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلار پروژه‌ای بسیار عظیم است که اجرای آن از فرصت‌های خوب برای کرمانشاه به شمار می‌رود و توجیه اقتصادی بالایی هم دارد.

او با بیان اینکه سهام‌داران فعلی قادر به اجرای این پتروشیمی نیستند، گفت: رایزنی‌هایی با هلدینگ خلیج فارس برای اجرای فاز اول این پتروشیمی انجام و پیش‌نویسی هم در این زمینه تهیه شده است.

بازوند گفت: با مجموع این اقدامات، در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این پتروشیمی باشیم.

او با بیان اینکه به دلیل مباحث مطرح شده در این پروژه اختلافی با تیم اقتصادی خود ندارم، شایعاتی که در زمینه اختلاف با معاون امور اقتصادی وجود دارد را رد کرد و افزود: بنایی برای تغییر تیم اقتصادی استانداری ندارم.

استاندار کرمانشاه گفت: اختلافی با آقای حاتمی-معاون اقتصادی استانداری- وجود ندارد و وی از نیرو‌های قوی و توانمند است.

علائم مثبتی از رونق تولید داریم

بازوند در ادامه از بهبود شاخص‌های اقتصادی استان هم یاد کرد و افزود: در سالی که با نام رونق تولید نامگذاری شده و علی رغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها که در کل کشور با آن مواجهیم، علائم خوبی از رونق تولید و بهبود شاخص‌های اقتصادی در استان مشاهده می‌کنیم.

او با بیان اینکه هنوز با شاخص‌های ایده‌آل فاصله داریم، گفت: با کمک سه سند رونق تولید، سند اشتغال و سند اقتصاد مقاومتی بنا داریم وضعیت شاخص‌ها را باز هم بهتر کنیم. برای مثال در حوزه نرخ بیکاری تا پایان سال کاهش سه درصدی بیکاری را در استان رقم بزنیم.

استاندار کرمانشاه بر لزوم کاهش بروکراسی اداری در دستگاه‌ها و ساختار بانکی هم تاکید کرد که عامل اصلی نامناسب بودن شاخص فضای کسب و کار در استان است.

او گفت: البته اصلاح این ساختار یک شبه انجام نمی‌شود و زمان‌بر است.

بازوند با بیان اینکه نباید فضا را برای ورود سرمایه‌گذار به کرمانشاه تاریک کنیم، گفت: این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به استان‌های دیگر بروند.

استاندار کرمانشاه از تاثیر حضور سرمایه‌گذاران در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در استان یاد کرد و افزود: برای مثال در استانی مانند اصفهان سرمایه‌گذاران سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان در زمینه فوتبال هزینه می‌کنند، اما هیچ کس نیست در کرمانشاه بابت یک تیم ورزشی پول بدهد.

بازوند گفت: تا زمانی که جذب سرمایه‌گذار نداشته باشیم نمی‌توانیم به توسعه همه جانبه و سریع استان امیدوار باشیم.

استاندار کرمانشاه از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده هم یاد کرد و گفت: اکنون در شهر سرپل‌ذهاب شرایط بازسازی به خوبی پیش می‌رود، اما شوک گرانی مصالح روند کار را کمی کند کرده است.

او از پیگیری برای افزایش اعتبارات برای کمک به بازسازی مناطق زلزله خبر داد و گفت: البته در سرپل ذهاب به ازاء ۶۴۰۰ واحد تخریبی که داشتیم ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد ساخته شده که این یک فرصت سازی برای مناطق زلزله زده بود.

بازوند از مقاوم سازی واحد‌های مسکن مهر سرپل ذهاب هم خبر داد و گفت: این مقاوم سازی معادل تخریب و بازسازی واحد‌ها برای ما هزینه داشت، اما هم زمان کوتاهتری صرف آن شد و هم اثر بدی در روحیه مردم نداشت، زیرا اگر قرار بود بلوک‌های مسکن مهر را تخریب کنیم و دوباره بسازیم صورت خوبی بین مردم نداشت.

استاندار کرمانشاه اطمنیان داد که مقاوم سازی به بهترین شکل صورت گرفته و نگرانی برای مردم وجود ندارد.

او درباره وضعیت مستاجران مناطق زلزله زده گفت: اگرچه مدام عنوان می‌شود که ارائه تسهیلات به مستاجران زلزله زده کرمانشاه این توقع را برای شرایط بحران در دیگر استان‌ها نیز ایجاد می‌کند، اما در نهایت به این مصوبه رسیدیم که ۴۰ میلیون تومان برای ساخت و ساز به مستاجران داده شود.

بازوند افزود: استنباط من این است که مستاجران نمی‌توانند با این رقم ساخت و ساز کنند، پس به دنبال آن هستیم که با اضافه کردن رقمی به این تسهیلات، بتوانیم آن را به ودیعه مسکن تبدیل کنیم.

استاندار کرمانشاه گفت: اگر هم این کار‌ها انجام نشود، حتما زمین خالی به مستاجران داده خواهد شد.

او بر لزوم جمع آوری کانکس‌ها از معابر و پارک‌های شهری مناطق زلزله زده هم تاکید کرد و گفت: برخی از کانکس‌ها مربوط به افراد غیربومی است که در این مناطق مستقر شده‌اند و اگر نیاز باشد حتی با همکاری قوه قضاییه نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام می‌کنیم.

او در پایان اشاره‌ای هم به هفته دولت داشت و با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی، باهنر و سایر شهدای دولت، گفت: دولت شهید رجایی کوتاه، اما به دلیل ویژگی‌هایی مانند ساده زیستی، صرفه جویی، حفاظت از بیت المال، رسیدگی به محرومین و... بسیار اثرگذار بود.

بازوند گفت: امروز ما در کشور به این شیوه مدیریت نیاز داریم و البته اگر می‌خواهیم به توفیق در امور مدیریت کشور برسیم باید خود مردم را نیز در امور دخالت دهیم.

او از مدیران خواست عملکرد خود را از طریق رسانه‌ها با مردم در میان گذاشته و در معرض نقد بگذارند و افزود: با مدیرانی که پاسخگو نباشند، برخورد می‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

حتمی بودن بازگشایی مرز "خسروی"از نظر دولت جمهوری اسلامی

برچسب ها: استانداری ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تورج
۲۲:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
این ملت زیاد گذشت کردن به امید خدا گرفتار بشید
آخرین اخبار