استاد کار گیوه بافی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد;

تعطیلی بی سابقه کارگاه‌های گیوه بافی با گران شدن مواد اولیه/ دستمزد پایین، صدای بافنده‌ها را درآورده است

مولود خسپی گفت:بیشتر کارگاه های گیوه بافی به دلیل گرانی مواد اولیه تعطیل شده است.

مولود خسپی استاد کار گیوه بافی در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از گرانی مواد اولیه و مشکلات دیگراین حوزه هنری که بافنده هایش را سخت درگیر کرده است، اظهار کرد: ۴.۵ کیلو نخ پنبه مورد استفاده در گیوه که سال‌های قبل  به قیمت ۶۰ هزار تومان می‌توانستیم تهیه کنیم اکنون باید برای آن ۱۸۰ هزار تومان پول بپردازیم.

وی افزود:۵۰ متر پارچه گیاهی نخی مورد کاربرد در گیوه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌خریدیم که این رقم به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داده است. با گران شدن مواد اولیه بیشتر کارگاه‌ها تعطیل شدند و برخی از استاد کاران نیز به شغل‌های دیگر روی آورده اند.

تعطیلی بی سابقه کارگاه‌های گیوه بافی با گران شدن مواد اولیه/ دستمزد پایین، صدای بافنده‌ها را درآورده است

 استاد کار گیوه بافی ادامه داد: تولید یک جفت گیوه سنتی به طور میانگین ۵۰ هزار تومان هزینه داشت و بافند‌ه ها به طور متوسط یک یا دو روز برای بافت گیوه زمان می‌گذاشتند که این مبلغ با توجه به تورم موجود در بازار به رقم ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داد، می‌بینیم که با توجه به گرانی‌های حاضر این مزد برای دو روز کار بافندگی مبلغ ناچیزی است که پایین بودن دستمزد بافند‌ه ها یکی دیگر از مشکلات این رشته هنری است.

خسپی بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های بین المللی، فصلی و استانی به هنرمند آن رشته‌های صنایع دستی در نمایش وفروش محصولات کمک بسزایی می‌کند که اگر هنرمندان از سمت نهادی به این نمایشگاه‌ها معرفی شوند، هزینه غرفه برایشان رایگان خواهد بود. اگر برای هزینه‌های حمل و نقل نیز کمک می‌شد هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگا‌ه ها با انگیزه بیشتری شرکت می‌کردند.

وی مطرح کرد: تنوع، نوآوری و خلاقیت از جمله اقداماتی است که باعث افزایش بازارپسندی و جذابیت گیوه کرمانشاهی خواهد شد و با ایجاد تنوع در طرح و رنگ، ارائه مدل‌های تابستانی و روفرشی زنانه و مردانه به صورت طرح دار و ساده و استفاده از رنگ بندی ویژه از اقداماتی بود که هنرمندان و بافندگان برای جذابیت و بازار پسندی بیشتر گیوه انجام داده اند.

خسپی گفت: در استان‌های کرمانشاه و کردستان تعداد ۳۰ هزار نفر مشغول این رشته هنری هستند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فقط تعداد ۱۱۰۰ نفر را بیمه کرده است. هنرمندان بسیاری به سازمان برای بیمه کردن افراد باقی مانده مراجعه کرده اند، اما هنوز جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده اند.

تعطیلی بی سابقه کارگاه‌های گیوه بافی با گران شدن مواد اولیه/ دستمزد پایین، صدای بافنده‌ها را درآورده است/مبلغ ناچیز تسهیلات، دردی را دوا نمی‌کند

استاد کار گیوه بافی کشورمان ادامه داد: سازمان مرتبط با این رشته هنری هر ۲ سال یک بار تسهیلاتی به مبلغ ۴ میلیون تومان را به هنرمندان و بافندگان می‌دهد، آیا این مبلغ برای پیشرفت وتوسعه تولیدات گیوه اثر گذار خواهد بود. بایداین وام‌ها را به مبلغ ۳۰ و یا ۴۰ میلیون تومان افزایش دهند تا صنعتگران با این مشکلات موجود بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند، اما سازمان صنایع دستی می‌گوید که ما قادر نیستیم مبلغ تسهیلات را افزایش بدهیم.

خسپی گفت: گیوه کرمانشاهی یکی از منحصر به فردترین محصولات صنایع دستی استان است که سبکی، خنک بودن، راحتی و قابلیت شست و شو از ویژگی‌های بارز آن است. استان تهران و اصفهان از شهر‌های هایی هستند که بیشتر خواهان خرید این محصولات منحصر به فرد هستند.

انتهای پیام/

گلایه استاد کار گیوه به دلیل گرانی مواد اولیه و بی توجهی مسئولان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
نکنه مواد اولیه گیوه هم از خارج میومده ؟؟
آخرین اخبار