غذاهای آلوده کنسروی که فلجتان می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: بیماری بوتولیسم دارای باکتری و میکروب‌هایی است که ممکن است در هرجایی وجود داشته باشد.

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری بوتولیسم اظهار کرد: این عارضه از آن دسته بیماری‌ها است که موجب فلج شدن کل  بدن می‌شودکه معمولا از طریق مسمومیت غذایی ایجاد خواهد شد.

عارضه ای دردناک که موجب فلج شدن کل بدن می شود.


حتما بخوانید: تغذیه مناسب، پیش و پس از تمرینات ورزشی 


او ادامه داد: این نوع بیماری دارای باکتری و میکروب‌هایی است که ممکن است در هرجایی وجود داشته باشد، حتی این میکروب‌ها می‌توانند در گرد و غبار هم وجود داشته باشند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سه نوع بیماری بوتولیسم داریم، گفت: بوتولیسم غذایی، زخم و نوزاد از بیماری های مرتبط با بوتولیسم محسوب می‌شوند. بوتولیسم غذایی اغلب با خوردن غذاهای آلوده کنسروی ایجاد می‌شود.

او گفت: عامل ایجادکنندهٔ این بیماری سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این باکتری‌های میله‌ای شکل در خاک یا رسوبات برکه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها وجود دارد. آن‌ها در محیط‌های کم اکسیژن مانند غذا‌های کنسروی، زخم‌های عمیق و دستگاه گوارش، زنده می‌مانند، اما تخم‌های محافظت‌شده به باکتری اجازه می‌دهند تا سال‌ها زنده بمانند و اثرات نامطلوب داشته باشند. 

این متخصص تغذیه درباره علائم این نوع بیماری متذکر شد: یکی از نشانه‌های این نوع بیماری فلج شدن ماهیچه هاست. علائم رایج این بیماری عبارتند از پلک‌های افتاده، دوبینی، خشکی دهان، بریده بریده حرف زدن و مشکل بلع وجود است. در صورت عدم درمان، ماهیچه‌های دیگر بدن فرد مبتلا همانند دست‌ها، پا‌ها و تنه فلج شده و تنفس دشواری خواهد داشت.


حتما بخوانید: تغذیه مناسب، پیش و پس از تمرینات ورزشی 


عارضه ای دردناک که موجب فلج شدن کل بدن می شود.

او در ادامه افزود: زمانی که کودکان به این نوع بیماری مبتلا می‌شوند، ضعیف شده و به‌سختی غذا می‌خورند، حتی به آرامی گریه می‌کنند. ممکن است به یبوست هم دچار شوند. بوتولیسم تب ایجاد نمی‌کند و فرد مبتلا کاملا هوشیار خواهد بود.

این متخصص تغذیه درباره درمان بوتولیسم بیان کرد: فرد مبتلا باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه کند. معمولا می‌توان برای درمان بوتولیسم غذایی و ناشی از زخم، از آنتی‌توکسین استفاده کرد. این آنتی‌توکسین‌ها از گردش سم در جریان خون جلوگیری خواهند کرد. پزشک مربوطه در مراحل اولیه مواد غذایی آلوده را از بدن خارج می‌کند. زخم باید درمان شود و غالبا با استفاده از عمل جراحی، منبع باکتری‌ها را از بین می‌برند. معمولا برای نوزادان از طریق تزریق رفع می‌شود. بیماران به دلیل نارسایی تنفسی و فلج در اثر بوتولیسم شدید، باید از دستگاه تنفس برای هفته‌ها استفاده کنند. بعد از چند هفته، فلج به آرامی بهبود می‌یابد و آکسون جدیدی در عصب ساخته می‌شود.

او در پایان گفت: زمانی که بروز این بیماری به غیر از مصرف غذای کنسروی باشد، معمولاً پزشکان آن را با بیماری‌های دیگر که همین علائم را دارند، مانند حمله قلبی و بیماری لایم، اشتباه می‌گیرند اما پس از تشخیص به موقع با تجویز  پادزهر و آنتی‌بیوتیک آن را درمان می‌کنند. اگر پادزهر پیش از فلج کامل تجویز شود، فرایند درمان کوتاه‌تر خواهد شد. بیماران ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها بستری شده و از دستگاه بادگیر استفاده کنند تا فلج ماهیچه‌ها از بین برود. در برخی موارد ممکن است ضعف ماهیچه‌ها و تنفس کوتاه سال‌ها طول بکشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار