رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

۳۵ درصد تولید ناخالص اردبیل در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۳۵ درصد تولید ناخالص استان اردبیل در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صبح امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک گفت: بیش از ۲۹ درصد اشتغال استان اردبیل در حوزه کشاورزی بوده و این بخش بالای ۳۵ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص می‌دهد که تمامی این موارد نشان از جایگاه بالای استان اردبیل در بخش کشاورزی را دارد.

او افزود: استان اردبیل دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک بوده به طوری‌که با دارا بودن ۱.۰۱ سطح اراضی کشور میزان تولیدات انواع محصولات کشاورزی این استان با ۴.۵ میلیون تن، ۴ درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تنوع اقلیم در استان اردبیل به عنوان ویترین تولید محصولات کشاورزی، این استان را به برند تبدیل می‌کند و وجود دشت زرخیز مغان در کنار دشت اردبیل با ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا، وجود ۴۳۰ گونه گیاه دارویی شناسه‌دار در خلخال و جنوب استان اردبیل و همچنین دشت مشگین‌شهر، سبب جایگاه بالای اردبیل در حوزه کشاورزی شده و به طوری‌که ۱۲۰ هزار بهره بردار در کل عرصه‌های کشاورزی استان اردبیل فعال هستند.

نیکشاد ادامه داد: استان اردبیل از حیث تولید انواع محصولات ارگانیک نیز دارای شرایط مناسبی است و در حالیکه طبق آمار موجود مصرف سموم در اراضی کشاورزی ۱.۲ کیلوگرم در هکتار است این رقم در پهنه‌های کشاورزی استان اردبیل به ۴۰۰ گرم تقلیل می‌یابد و این امر به دلیل شرایط اقلیمی موجود در استان اردبیل رخ داده و سبب تولید محصولات ارگانیک می‌شود.

او عنوان کرد: میزان تولید سیب زمینی در استان اردبیل سالانه به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد و طبق آمار جهانی اراضی کشاورزی سیب زمینی ۷ الی ۱۲ بار سم پاشی می‌شود این در حالی است که در استان اردبیل فقط ۱ یا دو بار سم پاشی انجام می‌گیرد که سبب تولید محصولات ارگانیک و پاک می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر نیاز به ارتقای تکنولوژی مبارزه شیمیایی، تعریف مبانی استانداردسازی تولید، استفاده از دانش ژنتیک و تولید محصولات بیولوژیک، تقویت نظام پیش آگاهی و مباحث هواشناسی که در ارتباط با بهداشت تولیدات و سلامت جامعه بوده و در کنار آن فرهنگ سازی مصرف و تولید جزو اولویت‌ها و نیاز‌های بخش کشاورزی استان است.

نیکشاد گفت: با توجه به تغییر رفتار تولیدی خود، نیاز به ورود جدی و رصد و پایش علم محور بر روی عوامل خسارت‌زا داریم و در کنار آن باید توجه جدی بر روی مسائل برندسازی و توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در اردبیل

برچسب ها: کشاورزی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.