برگزاری همایش عناب در بیرجند

صبح امروز اولین همایش ملی عناب در بیرجند آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، پویان ، دبیر نخستین همایش ملی عناب در خراسان جنوبی گفت: در این همایش که از صبح امروز آغاز شده از ۸۶ مقاله پذیرش شده، ۸ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه می‌شود.

او ، یکی از اهداف همایش ملی عناب را استفاده حداکثری از ارزش افزوده این محصول استراتژیک اعلام کرد و افزود: گردآوری محققان و پژوهشگران حوزه عناب از سراسر کشور، انتقال تجربیات و خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای از دیگر اهداف این همایش است.

پویان برپایی نمایشگاه عکس و ایده‌های فناورانه را از بخش‌های مهم این همایش برشمرد و گفت: کشاورزی و منابع طبیعی، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، فرآوری، صنایع غذایی و اقتصاد و تجارت از محور‌های همایش ملی عناب است و دستاورد‌های جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های پژوهش و تجاری سازی این محصول نیز رونمایی می‌شود.

دبیر همایش نخستین همایش ملی عناب افزود: در حوزه دانش و تحقیقات، کتاب کاربردی با موضوع عناب و در حوزه تجاری سازی، سایت تجارت الکترونیک مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با هدف دسترسی آسان و سریع مصرف کننده رونمایی می‌شود.

جلال الدین صادقی، رئیس جهاد دانشگاهی استان نیز دراین همایش با بیان اینکه دانش تولید شده جهاددانشگاهی در قالب کتاب عناب و مقالات در همایش ملی عناب معرفی خواهد شد، گفت: همچنین ایده‌های نو در حوزه فرآوری عناب که به مرحله تولید رسیدند به نمایش گذاشته می‌شود.

صادقی از رونمایی برند عناب و سایت تهیه شده برای عرضه محصول به بازار و ارتباط با متقاضیان خبر داد و افزود: برندسازی و بازاریابی با تکیه بر تکنولوژی نوین باید شکل گیرد و جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با برخورداری از سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال و مرکز تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک به این موضوع پرداخته است.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد عناب کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و بیش از ۳۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت عناب اختصاص دارد و سالانه بیش از ۶۵۰۰ تن عناب در استان تولید می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه عناب برای این استان نه تنها یک محصول استراتژیک بلکه فوق استراتژیک است که فرآوری‌های حاصل از آن می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند، گفت: باید مراکز علمی تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین حمایت مسئولان کشوری و استانی، به آموزش و توانمندسازی کشاورزان و فرآوری عناب بپردازند و جهاددانشگاهی استان با ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی به این مهم پرداخته است.

صادقی یکی از اهداف همایش ملی عناب را شناسایی عناب‌کاران نمونه و تهیه بانک اطلاعاتی آنان و برقراری ارتباط مستمر و مداوم با آنان برای بهینه سازی تولید اعلام کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور هم که میهمان این همایش بود با بیان اینکه باید از علم و فناوری برای بهره وری بیشتر از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به پتانسیل‌های هر استان کار‌های تحقیقاتی خوبی را در حال اجرا دارد که در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت زرشک، عناب و زعفران سه محصول استراتژیک این استان اقدامات خوبی انجام شده و یکی از این اقدامات ارتقای کیفیت محصولات، تولید محصولات جانبی و فرآوری آن‌ها و معرفی این محصولات به کشور است.

محصول عناب به عنوان یکی از محصولات بومی و منحصر به فرد استان خراسان جنوبی شناخته شده و میوه‌ای با طعم و مزه کم‌نظیر که می‌تواند بخشی از سبد تنقلات خانواده‌ها را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/ک

آغاز همایش ملی عناب در بیرجند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار