معرفی کتاب؛

حضرت رقیه (س) را در «ریحانه کربلا» و «اسیر کوچک» بیشتر بشناسید

سومین روز از ماه محرم الحرام به نام حضرت رقیه (س) است که به این بهانه به معرفی کتابی درباره زندگی ایشان می پردازیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «کاروان اسیران کربلا به سوی شام می رود... در تیرگی شب، نگهبان کاروان، یکی از شترها را بی سوار می یابد... آیا سوار که دختر کوچکی بود، گریخته است؟ فرمانده نگهبان، خشمگین و بی قرار، به سوی تاریکی های دشت می تازد...» حضرت رقیه (س) از کوچک ترین اسیران شام بود که سومین شب از ماه محرم الحرام به این بانوی بزرگوار تعلق دارد. از این رو به معرفی کتاب «اسیر کوچک» و « ریحانه کربلا» می پردازیم.

«اسیر کوچک»

کتاب هایی که از زندگی کوچک ترین اسیر کربلا می گویند

کتاب « اسیر کوچک» با قلم مریم صباغ زاده و سروه های همت افشین علا  به رشته تحریر در آمده است. انتشارات مدرسه , کتاب «اسیر کوچک» که محوریت اصلی آن  موضوع کودکان عاشورایی است را به چاپ رسانده است. 

این کتاب در رابطه با دختر سه ساله امام حسین(ع)، حضرت رقیه (س) است که توانسته سختیهای سفر و صبوری این بانوی کوچک را بسیار ساده و روان در قالب سروده از زبان و کلام ایشان بیان کند.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

کاروان اسیران کربلا به سوی شام می رود…

در تیرگی شب، نگهبان کاروان، یکی از شترها را بی سوار می یابد… آیا سوار که دختر کوچکی بود، گریخته است؟ فرمانده نگهبان، خشمگین و بی قرار، به سوی تاریکی های دشت می تازد…

« ریحانه کربلا»

کتاب هایی که از زندگی کوچک ترین اسیر کربلا می گویند

کتاب « ریحانه کربلا» نوشته عبدالحسین نیشابوری از سوی انتشارات طوبای محبت به چاپ رسیده است. این کتاب با موضوع تحقیق در زندگانی و بارگاه حضرت رقیه (س)  و دربردارنده ۲۱۰  سند از کتاب‌های قدیمی و مقاتل شیعه است که به انگیزه دفاع از کوچکترین دختر امام حسین (ع) یعنی حضرت رقیه (س) تألیف شده است.

کتاب «ریحانه کربلا» در ۶ بخش به نگارش در آمده است که بخش نخست آن به جستجوی نام رقیه (س) و شواهد اثبات چنین فرزندی برای امام حسین (ع) می‌پردازد، بخش دوم نیز با آوردن تفاصیل ماجرای شهادت آن حضرت توانسته وجود و قبر مبارک و مطهرش را به اثبات برساند.

بخش سوم  کتاب «ریحانه کربلا» به استدلال به شهرت قبر و آوردن شواهدی برای اثبات وجود قبر آن حضرت در همین مکان فعلی پرداخته است و چهارمین بخش نیز به تاریخچه و سابقه آن حرم مقدس پرداخته و استمرار زیارت آن بقعه پاک را در ۱۴ قرن اثبات کرده است.

بخش پنجم با ذکر کرامات حضرت عملاً نشان داده که اعتقاد مردم به قبر سه‌ساله بی‌اساس نیست و این بنیان، بیهوده پا بر جا نمانده است، همچنین ششمین بخش کتاب با معرفی مؤلفانی که درباره آن نازدانه حسین (ع) قلم زده و منابعی که میراث علمی مربوط به آن حضرت را حفظ کرده‌اند، از نگاه دیگری وجود آن حضرت و اصالت آن قبه آسمانی را به اثبات رسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار