مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:

۴۲ هزار راس دام سنگین مشمول طرح واکسیناسیون در استان سمنان شدند

حمیدرضا حسینی گفت: ۴۲ هزار راس از ۴۸ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۴۲ هزار راس از مجموع ۴۸ هزار راس دام سنگین مشمول طرح واکسیناسیون در استان سمنان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

او با بیان اینکه دام سبک عشایر از لحاظ ابتلا به بیماری دارای خطرپذیری بیشتری است، افزود: واکسینه دام سبک علیه بیماری تب برفکی با اولویت دام عشایر و ۲ بار در سال، یک بار قبل از کوچ بهاره و بار دیگر قبل از کوچ پاییزه عشایر انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ابراز داشت: پنج ماهه نخست ۹۸ کانون جدی بیماری در استان سمنان وجود نداشت، اما چهار کانون بیماری در استان شناسایی شد که با برنامه‌های مراقبتی و پایشی انجام شده بیماری از بین رفت و اکنون نگرانی بابت شیوع بیماری تب برفکی در استان سمنان وجود ندارد.

حسینی خاطرنشان کرد: واکسینه کردن دام علیه بیماری تب برفکی یک طرح ملی است و دولت تدبیر و امید به منظور برون‌سپاری کار‌ها و خرید خدمات، واکیسنه کردن دام علیه تب برفکی را در قالب طرح توسعه به بخش خصوصی واگذار کرده است.

او بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان سمنان در راستای برون سپاری خدمات به منظور تقویت بخش خصوصی و حفظ و ایجاد اشتغال، واکیسناسیون دام را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: اکنون ۲۶ مرکز مایه کوبی در استان سمنان وجود دارد و در قالب عقد قرارداد از محل اعتبارات دولتی به منظور برون سپاری خدمات، واکسینه کردن یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۵ هزار راس دام سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، طرح ملی واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی رایگان بوده و اعتبار آن از منابع ملی و استانی تامین می‌شود.

تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر در دام است که شیوع این بیماری در دام به شدت اقتصاد دامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شیردهی و وزن گیری دام و تولیدمثل سه شاخصه مهم و موثر بر اقتصاد دامدار است که شیوع بیماری تب برفکی موجب افت شیر در گاو شیری، سقط جنین و افت وزن در دامپروری می‌شود و در واقع اقتصاد دامدار را فلج می‌کند.

انتهای پیام / م

واکسیناسیون تب برفکی دام در سمنان به پوشش ۹۰ درصدی رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار