گمانه زنی محوطه آراسنج بویین زهرا برای مشخص کردن عرصه و پیشنهاد حریم محوطه، شناسایی و امکان سنجی نهشته‌های باستانی و تعیین وضعیت محدوده استقراری انجام شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فریبا محمدی سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: کاوش در محوطه آراسنج بویین زهرا به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آراسنج به شماره ثبتی۷۴۵۵ در محوطه‌ای به مساحت ۴ کیلومتر مربع با ایجاد ۲۴ گمانه در ابعاد ۱×۱ صورت گرفت.

او با اشاره به ضرورت انجام این پروژه افزود: این گمانه زنی برای ثبت محوطه آراسنج بر اساس وسعت پراکندگی قطعه سفالینه‌های لعابدار و بدون لعاب دوران اسلامی به طول چندین کیلومتر انجام شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: همچنین در پرونده ثبتی محدوده محوطه به طول ۲ کیلومتر در عرض یک کیلومتر و بدون تعیین حدود و نقشه قید شده بود لذا برای اصلاح پرونده ثبتی و همچنین تعیین حدود واقعی اثر و شناسایی دوره‌های فرهنگی این گمانه زنی انجام شد.

او بر اساس ضرورت‌های یاد شده اهداف گمانه زنی را شامل؛ مشخص کردن عرصه محوطه آراسنج، پیشنهاد حریم محوطه آراسنج، شناسایی و امکان سنجی نهشته‌های باستانی، تعیین وضعیت محدوده استقراری از حیث کوچ نشینی و یا یکجانشینی و رفع مشکلات متقاضیان و استعلامات موافقت اصولی عنوان کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: انتخاب محل گمانه‌ها بر اساس شواهد سطح الارضی زمین و تراکم قطعه سفالینه‌های پراکنده شده در محوطه صورت گرفت که در نتیجه آن ۱۷ گمانه در ضلع شرقی رودخانه فصلی آراسنج و ۷ گمانه در ضلع غربی رودخانه احداث شد.

این باستان شناس با بیان اینکه در ۱۷ گمانه واقع در ضلع شرقی رودخانه هیچگونه نهشته باستانی در لایه‌ها مشاهده نشد افزود: عمق این گمانه‌ها بسته به نوع خاک و لایه‌ها از عمق حداقل یک تا ۳ متر که لایه‌های هر گمانه شامل لایه خاک سطحی، لایه رسوبی رودخانه‌ای شامل شن و ماسه است تا اطمینان از نبود نهشته باستانی ادامه یافت.

محمدی افزود: به علت شباهت لایه‌ها، ضیغ وقت و کاهش هزینه‌ها گمانه‌هایی را که به لایه شن و ماسه برخورد می‌کرد رها و گمانه جدید ایجاد می‌شد.

به گفته او، نتایج حاصل از گمانه زنی ۲۴ گمانه در این محوطه گویای نبود هرگونه نهشته و لایه باستانی بود و قطعه سفالینه‌های پراکنده در سطح محوطه گویای سیلابی بودن محدوده مورد نظر است.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: سفالینه‌ها در چهار محوطه آراسنج قدیم، تپه امامزاده آراسنج، خانه اربابی تخریب شده و تپه گیلدر آراسنج در غرب، جنوب غرب و جنوب محوطه آراسنج وجود دارند.

او با اشاره به سیلاب‌هایی که در طول سالیان به این محدوده سرازیر شد افزود: بر اساس نتایج گمانه زنی تصمیمات مقتضی درباره این محوطه در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ک

کاوش در محوطه آراسنج بویین زهرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.