‌‌قیمت چند نرخی گوشت قرمز و نبود نظارت در کهگیلویه

واحدهای قصابی شهرستان کهگیلویه به دور از چشم بازرسان اداره صنعت و معدن، خود اقدام به تعیین قیمت کرده و از بی‌نظمی بازار سوء‌استفاده می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، باتوجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش نرخ تورم در کشور قیمت کالا‌های اساسی سبد خانوار نیز دچار تغییرات زیادی شده و سیر صعودی گرفته است، این در حالی است که فقط افزایش قیمت نرخ ارز مورد توجه اصناف قرار گرفته و هنگامی که این نرخ کاهش پیدا می‌کند قیمت اجناس در سطح بازار هیچ تغییری نمی‌کند و این عامل موجی از ناامیدی و نارضایتی را در سطح کشور به‌ویژه در استان‌های محروم ایجاد کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد مانند دیگر استان‌های کشور از روند افزایش قیمت‌ها مصون نمانده و همین عامل افزایش قیمت کالا‌های اساسی سبد خانوار علاوه بر آنکه فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد کرده، سبب کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است و این مورد به هر دو طیف بازاریان و مردم صدمه می‌زند.

گوشت قرمز به‌عنوان یکی از نیاز‌های اساسی مردم از ابتدای افزایش قیمت‌ها تاکنون سیری صعودی گرفته و می‌توان گفت به‌صورت هفتگی قیمت آن افزایش می‌یابد که دولت برای جبران این افزایش قیمت، گوشت قرمز منجمد دولتی را با قیمت پایین‌تر از نرخ آن در بین مردم توزیع کرده، اما این سیاست دولت به مرور زمان هم نتوانست به نیاز مردم به‌ویژه اقشار متوسط کمک شایانی بکند و همچنان میزان تقاضا برای گوشت قرمز بسیار بالا است.

واحد‌های قصابی شهرستان کهگیلویه به دور از چشم بازرسان اداره صنعت و معدن خود اقدام به تعیین قیمت می‌کنند و در بسیاری از موارد به اندازه قیمت تمام شده، گوشت قرمز به مشتری خود نمی‌فروشند و تخلفات زیادی مرتکب می‌شوند و از بی‌نظمی بازار سوء‌استفاده می‌کنند.

زنی میانسال در جلوی یکی از واحد‌های قصابی به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت گوشت در شهر دهدشت با همه جای استان متفاوت است و با این گرانی‌های بی حد و حساب، مانند سال‌های گذشته قدرت خرید گوشت قرمز را نداریم.

این شهروند دهدشتی افزود: قصابی‌های شهر دهدشت هنگام فروش گوشت‌قرمز، نیمی از آن را چربی و گوشت نامرغوب اضافه می‌کنند و هر وقت هم که به این موضوع اعتراض می‌کنیم، می‌گویند همین است که می‌بینی و حق اعتراض نداریم.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه بازرسی از قصابی‌های سطح شهر دهدشت انجام نمی‌شود، عنوان کرد: چندین مورد به واحد بازرسی اداره صنعت و معدن در رابطه با این نحوه فروش گوشت قرمز شکایت کردیم، اما بعد از آن هم شاهد هیچگونه تغییری در سطح بازار نبودیم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: در بازرسی از واحد‌های قصابی شهر دهدشت در قالب گشت مشترک، ۱۱ واحد قصابی متخلف شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

احمد حکیم با اشاره به عمده تخلفات واحد‌های قصابی شهر دهدشت، افزود: براساس نظارت‌های بازرسان اداره صمت و نیز گزارش‌های دریافتی از سوی شهروندان، واحد‌های قصابی شهر دهدشت گوشت قرمز را بیش از قیمت مصوب عرضه می‌کنند.

حکیم عنوان کرد: برخی از این واحد‌های قصابی برای بار دوم تخلف کرده و جریمه شدند و چنانچه برای بار سوم مرتکب تخلف شوند به میزان ۶ برابر جریمه نقدی به‌علاوه نصب پارچه بر سر در مغازه به مدت دو هفته جریمه می‌شوند.

او با اشاره به نیاز شهروندان شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده به مرغ منجمد و گوشت قرمز دولتی، تصریح کرد: سهمیه مرغ منجمد دولتی شهرستان‌های سه‌گانه در روز‌های اخیر در بین شهروندان توزیع شده و سهمیه گوشت قرمز این شهرستان‌ها هم در روز‌های آینده جذب و در بین شهروندان توزیع می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کهگیلویه ابراز کرد: در بازرسی‌های گشت مشترک از واحد‌های صنفی شهرستان، اصناف متخلف بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه شدند.

حکیم تاکید کرد: شهروندان شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی می‌توانند در وقت اداری با سامانه ۱۲۴ ستاد خبری بازرسی اداره صمت شهرستان تماس گرفته و تخلفات واحد‌های صنفی را گزارش دهند.

او بیان کرد: مشترکین اپراتور همراه اول در شهرستان‌های سه‌گانه نیز می‌توانند جهت گزارش تخلفات واحد‌های صنفی با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.

برچسب ها: بازار ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.