کشف ۴۶۵ هزار کیلوگرم چوب و زغال و محصولات جنگلی

از سال ۹۴ تا کنون، ۴۶۵ هزار کیلوگرم چوب و زغال و محصولات جنگلی و مرتعی در چهارمحال و بختیاری کشف و ضبط شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری امروز چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸ در دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس در دانشگاه شهرکرد گفت: از سال ۹۴ تا کنون، ۴۶۵ هزار کیلوگرم چوب و زغال و محصولات جنگلی و مرتعی در چهارمحال و بختیاری کشف و ضبط شده است.

او افزود: از این میزان ۵۶ هزار کیلوگرم چوب و ۱۵ هزار کیلوگرم کرفس کوهی (کلوس) و مابقی زغال و سایر فرآوده‌های جنگلی بود.

محمدی مقدم اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان رفع تصرف گردید که در این زمینه ۱۱ پرونده تخلف به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال به نفع دولت بازگردانده شد.

او با اشاره به اینکه برخی از متخلفان و قاچاقچیان به خاطر نیاز و برخی برای سودجوی دست به قاچاق محصولات جنگلی می‌زنند ادامه داد: تغییر الگوی معیشت جوامع محلی با استفاده از کشت گیاهان دارویی، گل محمدی، جنگل کاری اقتصادی، تغییر الگوی سوخت جنگل نشینان و مشارکت جوامع محلی و اصلاح طرح‌های مرتع داری از جمله برنامه‌هایی است که برای حفظ عرصه‌های جنگلی و مرتعی در استان انجام شده است.

محمدی مقدم گفت: در دو سال گذشته مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی موافق کردند و این امر باید از سوی برخی از مسئولان که به حوزه منابع طبیعی بی توجه هستند، مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی است که از این میزان ۳۰۷ هزار هکتار جنگل و مابقی را مرتع تشکیل می‌دهد.

محمدی مقدم اضافه کرد: قطع جنگل و درختان، آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، زراعت دیم، تعرض به عرصه‌های ملی و جنگلی، ساخت و سازی‌های غیرمجاز، چرای مفرط دام، آفات و بیماری در جنگل‌ها و خشکسالی از مهمترین عوامل تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی استان است.

انتهای پیام/ف

همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار