در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

چرا کشاورزی در ایران سودده نیست؟/ضرورت رعایت الگوی کشت و بهره گیری از فناوری های نوین

کشاورزی در کشور ما بیشتر بومی و سنتی است و برخی کشاورزان در برابر الگوی کشت و استفاده از دانش روز مقاومت می‌کنند.

چرا کشاورزی در ایران سودده نیست؟/ضرورت رعایت الگوی کشت و بهره گیری از فناوری های نوینبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،مسلمی معاون سازمان تعاون روستایی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره وضعیت سود و زیان بخش کشاورزی تصریح کرد: انتخاب روش و الگوی کشت، تاثیر زیادی بر درآمد کشاورزان دارد. درحال حاضر بسیاری از اراضی کشاورزی در کشور کوچک مقیاس هستند و امکان تجاری شدن کشت آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشاورزی در کشور ما بیشتر بومی و سنتی است و برخی کشاورزان در برابر الگوی کشت و استفاده از دانش روز مقاومت می‌کنند.

مسلمی بیان کرد: بهره وری در کشاورزی تابع عوامل متعددی است که بخشی از آن قابل کنترل نیست. نظام بازار هم نظام مناسبی برای توزیع عادلانه سود نیست. البته وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های خوبی در پیش گرفته که سازماندهی نیروی انسانی فعال از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خسارت دیدگان سیل بخش کشاورزی 


این مقام مسئول گفت: کشاورزی در همه جای دنیا سودآور است و در ایران هم با دارابودن مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالای کشاورزی، اصل این شغل سودآور است.اما در چند دهه اخیر به دلایل مختلفی، کشاورزی در ایران دیگر به معنی واقع سودآور نیست.

وی با بیان اینکه یک بخش از این مشکلات به هزینه‌های بالا بر می‌گردد، گفت: هزینه‌ها نیز تابعی از وضعیت اقتصادی موجود هستند که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی و تشکل‌های مرتبط در این باره تلاش کردند هزینه‌های تولید تا حد معقولی کاهش بیابد؛ اما به نسبت افزایش قیمت هزینه نهاده ها، هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که باعث می‌شود کشاورزان منتفع نشوند.

معاون سازمان تعاون روستایی افزود: با دادن یارانه باید کشاورزان را ترغیب به استفاده از فناوری‌های نوین و رعایت الگوی کشت مناسب کرد و برنامه‌هایی در دست اقدام است تا کشاورزان برنامه پذیرتر شوند و کشت محصول بر اساس نیاز بازار انجام گیرد. همچنین در کنار آن فناوری مناسب بکار گرفته شود.

ضرورت برنامه ریزی مناسب برای کشت محصولات کشاورزی

در ادامه برنامه نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در این خصوص گفت: مکانیزه نبودن کشاورزی در ایران، قدیمی بودن ماشین آلات، بی برنامگی در تولید و نبود صندوق بیمه‌ای برای حمایت از کشاورز باعث ضرر و زیان این قشر می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، اما میزان کشت در هرهکتار ۷ تا ۸ تن است. کشاورزی در کشور ما حمایت نمی‌شود و به همین دلیل سرمایه گذاری کلان در این حوزه صورت نمی گیرد.

نورانی گفت: به نظر می‌رسد در سال ۹۸، میزان تولید سیب درختی بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تن باشد که با صادرات یک تا ۱.۵ میلیون تن از این محصول ارزش صادراتی آن به نزدیک یک میلیارد دلار می‌رسد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی افزود: با وجود افزایش تولید، اکنون دولت باید برنامه ریزی صادراتی، سرمایه در گردش یا تخصیص تسهیلاتی را برای صادرات سیب درختی تهیه و تصویب کند تا در نیمه دوم سال طبق روال صادرات شود، در غیر این صورت سیب روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و دولت چاره‌ای جز خرید تضمینی و ذخیره سازی نخواهد داشت.

او ادامه داد: اگر نگاه ویژه به برنامه‌ریزی تولید به وجود نیاید این اتفا‌ق‌ها در آینده نیز تکرار خواهد شد. در سال‌های گذشته مشکلی که اکنون در هنداونه وجود دارد در سیب‌زمینی، پیاز، خیار و گوجه و برخی دیگر از محصولات وجود داشته است و کشاورزان هر سال بدون برنامه ریزی درست تنها به دنبال کشت محصولاتی هستند که گران شده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار