۵ راهکار ساده و در دسترس برای والدینی که از بدغذایی فرزندان خردسال‌شان به تنگ آمده‌اند!

خستگی یا گرسنگی زیاد، شانس همکاری کودک‌تان در غذا خوردن مناسب را کم کرده و ممکن است باعث انتخاب‌های غلط از سوی او شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برخی معتقدند کودکان امروزی بسیار بدغذاتر از نسل قبل هستند، اما برخی می‌گویند این میزان بدغذایی نیست که افزایش یافته، بلکه این حساسیت والدین به نحوه و میزان غذا خوردن کودکان است که شدت گرفته و این موضوع را تبدیل به دردسری روزانه برای آن‌ها کرده است. البته تفاوتی نمی‌کند به این ماجرا از کدام طرف نگاه کنیم، چرا که موضوع نهایی یکی است؛ این روز‌ها والدینی که از بدغذایی کودکان‌شان به تنگ آمده، سر به فلک گذاشته اند! در این مطلب مروری داریم بر راهکار‌های ساده، عملی و البته مبتنی بر مطالعات برای مدیریت بهتر رابطه کودکان با موضوع غذا خوردن. با توجه به این پنج نکته می‌توانید مطمئن باشید که فرزندتان هم بهتر غذا می‌خورد و هم مهم‌تر از آن، سراغ گزینه‌های سالم‌تر خواهد رفت.

۵ راهکار ساده و در دسترس برای والدینی که از بدغذایی فرزندان خردسال‌شان به تنگ آمده‌اند!


بیشتربخولنید: ۵ راه مؤثر برای افزایش ضریب هوشی کودکان


قبل خستگی به داد فرزندتان برسید
خستگی یا گرسنگی زیاد، شانس همکاری کودک‌تان در غذا خوردن مناسب را کم کرده و ممکن است باعث انتخاب‌های غلط از سوی او شود. سعی کنید تا حد امکان ساعات غذا خوردن و میان‌وعده‌ها را منظم کنید و از به تعویق انداختن زمان غذا خوردن خودداری کنید. توجه داشته باشید که خستگی می‌تواند میل به خوردن شیرینی‌جات را تشدید کند. پس اگر زمانی که شام دیر می‌شود، فرزند خسته و خواب‌آلود شما به جای خوردن شام به دنبال خوردن بیسکویت و شکلات است، تعجب نکنید.
از او برای آماده کردن غذا کمک بگیرید
بچه‌ها از سنین سه، چهار سالگی توان مشارکت حداقلی در تهیه غذا یا چیدن سفره را دارند. این مشارکت تاثیر بسیار مثبتی درغذا خوردن کودکان دارد. اگر فرزندتان کوچک است می‌توانید فعالیت‌هایی، چون چیدن ظرف‌ها، خرد کردن سبزیجاتی، چون فلفل دلمه‌ای به کمک یک قیچی کودکانه (که خوب شسته شده) یا هم زدن مواد غذایی سرد مانند تخم مرغ را به او بسپارید. اگر خطری او را تهدید نمی‌کند، می‌توانید در فاصله‌ای مناسب یک چهارپایه بگذارید و از او برای تماشای نحوه پختن غذا روی اجاق دعوت کنید.
برایش درباره فواید هر غذا توضیح دهید
نتایج مطالعه جدیدی که بهار امسال منتشر شد، نشان می‌دهد؛ زمانی که والدین درباره فواید غذا‌ها با فرزندان‌شان صحبت می‌کنند، آن‌ها دو برابر بیشتر از زمانی که غذا‌های سالم در سکوت به آن‌ها داده می‌شود، سراغ گزینه‌های سالم‌تر می‌روند؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از تهیه غذایی سالم و مقوی، در خصوص فواید آن به زبانی ساده برای فرزندتان توضیح دهید. با توجه به علاقه بچه‌ها به بزرگ شدن، قد کشیدن و البته قوی شدن می‌توانید از جملاتی چون: «خوردن عدس بهت کمک می‌کنه تا سریع‌تر بدوی»، «می‌دونی وقتی شیر می‌خوری، استخوان‌هات قوی می‌شن» یا «خوردن پرتقال باعث می‌شه بدنت بهتر بتونه با میکروب‌ها بجنگه» استفاده کنید.
در مقابل ایراد گرفتن‌ها حساسیت نشان ندهید
اگر فرزند زیر سن دبستان دارید و گاهی اوقات از ایراد گرفتن‌ها و بهانه‌جویی‌هایش کلافه می‌شوید، به هیچ عنوان احساس نگرانی نکنید! در واقع بررسی‌ها نشان می‌دهد وسواسی بودن یا داشتن مقداری ادا به وقت غذا خوردن در کودکان زیر هفت سال کاملا طبیعی است. البته برخی خواسته‌ها در این گروه سنی بیشتر دیده می‌شود؛ مانند تمایل به خوردن مواد غذایی به صورت جدا از همدیگر. پس اگر فرزند شما دوست ندارد خورشت را روی پلو بریزد یا به ماست و خیار علاقه‌ای ندارد، به او برچسب بدغذایی نزنید. در واقع او مطابق سن‌اش رفتار می‌کند؛ بنابراین در مقابل خواسته‌های او حساسیت شدید نشان ندهید و تا حد امکان با او همراهی کنید. مطمئن باشید بعد از مدتی وضعیت تغییر خواهد کرد.
میان‌وعده‌ها را کوچک تهیه کنید
بررسی‌ها نشان می‌دهد در اغلب موارد اگر شما به کودکی یک میان وعده حجیم و بزرگ بدهید، شانس تمام کردن آن مساوی با میان‌وعده‌ای با حجم کمتر است. در واقع بسیاری از کودکان توان این را ندارند که وقتی سیر شدند، خوردن را متوقف کنند. این موضوع به ویژه در زمان خوردن میان وعده‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد. چرا که خوردن میان‌وعده‌ها به صورت کلی کمتر نیازمند آدابی، چون نشستن سر سفره یا میز است و همین آزادی عمل، به کودکان این اجازه را می‌دهد که بدون توجه میان‌وعده خود را، حتی وقتی سیر هستند، تا انتها بخورند. خوردن میان‌وعده‌های حجیم هم جدای از افزایش احتمال اضافه وزن، احتمال این که کودک نتواند غذای اصلی‌اش را بخورد، افزایش می‌دهد و بدغذایی را تشدید می‌کند. پس میان‌وعده‌ها را کوچک و با فاصله یک ساعته تا زمان غذای اصلی به فرزندتان بدهید.

منبع : خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.