آیین سنتی طشت گذاری در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: آیین سنتی طشت گذاری در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، آیین سنتی طشت گذاری در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد گفت: دسته عزاداری محله عالی قاپو (دروازه) طبق سنتی دیرینه در ۲۹ ذی‌الحجه در مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی حاضر شده و آئین ریشه‌دار طشت‌گذاری را در محل قندیل خانه این مجموعه برگزار کرد.

او اظهار داشت: طشت‌گذاری یکی از آیین‌های سنتی مربوط به عهد صفوی است که به یاد لب تشنه شهدای کربلا شکل گرفته و در طول قرن‌ها در اردبیل اجرا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه این آیین سنتی، استقبال از ماه محرم است، افزود: این آیین با عنوان مراسم عزاداری مردم در دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر طشت‌گذاری در ۱۸ بهمن ماه سال ۸۹ به شماره ۱۷۰ به ثبت ملی رسیده است.

فلاحی تصریح کرد: با هدف احیای آیین‌های مذهبی و شیعی امسال پررونق‌تر از سال گذشته مراسم طشت‌گذاری برگزار شده و از چهره‌های فرهنگی، پیرغلامان، مداحان، شاعران، اساتید حوزه و دانشگاه، روسای محلات شش گانه و ۱۳ گانه و شخصیت‌های مذهبی دعوت به عمل می‌آید.

او افزود: علاوه بر این مراسم سنتی زنجیرزنی و فاتحه‌خوانی با رویکرد احیا مراسم به جا مانده از دوران صفوی نیز در حاشیه طشت‌گذاری احیا و اجرا می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: همچنین مراسم فاتحه‌خوانی یکی از آیین‌های به جا مانده از دوره صفوی است که با هدف تجدید بیعت با اهل بیت (ع) انجام می‌شده است.

فلاحی گفت: هدف از احیای آیین‌های مذهبی، احیای هویت تاریخی اردبیل با محوریت صفویه به عنوان پایه گذار حکومت منسجم شیعی است.
به گفته او اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان محسوب می‌شود که به واسطه تعدد آیین‌ها و همچنین وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه همه ساله خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به خود جذب می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اذعان به تراکم سفر به اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امسال برنامه‌های ویژه‌ای جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ح

اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان محسوب می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار