بی‌بی‌سی گزارش داد:

نمایندگان محافظه‌کار انگلیسی با تهدید محرومیت از نامزدی حزب مواجه شده‌اند

نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس تهدید شدند اگر از برکسیت بدون توافق جلوگیری کنند، عضویتشان در حزب به حالت تعلیق در می‌آید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد: نمایندگان حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) در پارلمان انگلیس تهدید شدند که اگر در رای‌گیری‌ها از برکسیت بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری کنند، عضویت آن‌ها در مجمع پارلمانی حزب محافظه‌کار به حالت تعلیق در می‌آید و اجازه شرکت در انتخابات عمومی بعدی را نیز نخواهند داشت.

بر اساس این گزارش، یک گروه از نمایندگان احزاب مختلف در نظر دارد این هفته لایحه‌ای ارائه کند که بر اساس آن انگلیس نباید بدون توافق با اتحادیه اروپا، از این نهاد خارج شود.

خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: انگلیس در انتظار اعتراضات یک هفته‌ای در خیابان‌ها و یک هفته نافرمانی در بدنه حکومت است. تظاهر‌کنندگانی که به خیابان آمده‌اند، خواستار لغو برنامه تعلیق جلسات پارلمان هستند. این برنامه قرار است این ماه به اجرا در آید. نمایندگان پارلمان نیز این هفته تشکیل جلسه می‌دهند و نمایندگان مخالف قصد دارند تا با به دست گرفتن کنترل جلسه لایحه‌ای را به تصویب برسانند که عملا برکسیت بدون توافق را غیرممکن خواهد کرد.

اما مایکل گاوو، وزیر مشاور در امور برنامه‌ریزی برکسیت بدون توافق، در مصاحبه با بی‌بی‌سی چندین بار از تایید این مطلب که دولت رای پارلمان را خواهد پذیرفت، خودداری کرد.

گاو در این مصاحبه گفت: «باید ببینیم متن این لایحه چگونه خواهد بود. اجازه دهید لایحه را ببینیم؛ شما دارید از من در مورد یک هندوانه در بسته سوال می‌کنید.»

البته گاو ابراز امیدواری کرد که دولت انگلیس در برابر تلاش‌هایی که برای جلوگیری از خروج بدون توافق می‌شود، پیروز خواهد شد.

او در بخشی از این مصاحبه گفت: «فکر می‌کنم اکثریت نمایندگان در مجلس عوام این هفته از نخست وزیر حمایت خواهند کرد زیرا ما می‌دانیم که نخست وزیر در تلاش با دوستان و متحدان اروپایی ما برای رسیدن به توافق برای خروج از اتحادیه اروپا در حال پیشرفت است.»

شاید این دلیل اطمینان مایکل گاو باشد که هیئتی از اعضای کابینه راهی استراحتگاه ویلایی بوریس جانسون شدند تا در یک میهمانی ناهار، برای وارد کردن فشار به منتقدان جانسون و مخالفان برکسیت بدون توافق برنامه‌ریزی کنند.

امروز شمشیر‌ها از رو بسته می‌شوند؛ این تنها بین بوریس جانسون و نمایندگان احزاب مخالف نیست؛ بلکه بین نخست وزیر و نمایندگان شورشی محافظه‌کار نیز هست. برخی از این نمایندگان تا چندی پیش از جمله وزرای کابینه بودند. دولت کسانی را که مسئول بی نظمی حزب باشند تنبیه می‌کند و نشست امشب هشداری برای شورشیان و پیامی صریح برای آنان خواهد بود. این پیام به این شرح است که اگر نمایندگان محافظه کار در کنار احزاب مخالف قرار بگیرند تا از برکسیت بدون توافق جلوگیری کنند، دولت (حزب حاکم) نیز آن‌ها را از نامزدی برای حزب محافظه کار در انتخابات عمومی آینده محروم خواهد کرد. شاید برخی از این نمایندگان متوجه منظور بوریس جانسون از به کار بردن اصطلاح «یکپارچگی در حزب» نشده باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار