بازی و کتاب با چاشنی محیط زیست

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بازی و کتاب، ۲ ابزار مهندسی شده برای آموزش کودکان و نوجوانان در موضوعات زیست محیطی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،آموزش و فرهنگسازی ۲ رکن پایه و اساسی در تحقق هدف‌های زیست محیطی و از جمله در زمینه مدیریت پسماند‌ها هستند هر چقدر این آموزش‌ها از سنین پایین‌تر شروع شود و استمرار یابد، تأثیر بیشتری در نگرش و رفتار فرد خواهد داشت.

از این رو ایجاد بستر‌هایی برای آموزش به گروه‌های مختلف سنی به ویژه کودکان و نوجوانان برای نیل به این اهداف ضروری است و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با این رویکرد اقدام به طراحی و تهیه ابزار‌های متناسب آموزشی شامل کتاب‌های داستانی-آموزشی و بازی‌های فکری-حرکتی کرده است تا از طریق این ابزار‌ها طی فرآیندی جذاب و نشاط آفرین، آموزه‌های مورد نظر را به فراگیران منتقل کند.

تاکنون بیشتر ابزار‌های آموزشی نظیر بروشور و پوستر در قالب ابزار‌های عمومی و بدون رده بندی سنی تهیه و عرضه می‌شد و اکنون ابزار‌ها در مسیر تخصصی شدن قرار گرفته اند.

علی دهنوی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به هدف تغییر رویکرد ابزار‌های آموزشی گفت: آموزش تخصصی تأثیرگذاری بیشتری دارد و در این زمینه لحاظ کردن معیار‌های سنی، تحصیلی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی می‌تواند به تهیه‌ی محتوای دقیق و مرتبط منجر شود ودر فعالیت‌های آموزشی خود در صدد تغییر رفتار هستیم و این تغییر از مسیر آگاهی و نگرش می‌گذرد و هر چقدر ابزار مهندسی شده‌تر و دقیق‌تر باشد، فرآیند تغییر رفتار نیز سرعت بیشتری مییابد.

او بازی و کتاب را ۲ ابزار مهندسی شده برای آموزش کودکان و نوجوانان در موضوعات زیست محیطی دانست و افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اقدام به طراحی کتب آموزشی برای گروه‌های سنی مشخص کرده است که شامل بخش‌های متنوعی از جمله بازی، داستان، کاردستی و شعر می‌باشد تا در یک فرآیند مخاطب محور و تعاملی سازنده کودک و نوجوان درگیر مشارکت شوند و خودشان را مسئول و موثر بدانند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به طراحی بازی‌های مهندسی شده گفت: بحث تخصصی شدن ابزار‌های آموزشی در مورد بازی‌ها هم اتفاق افتاده است؛ به این ترتیب که ۹ بازی فکری-حرکتی طراحی شده که اغلب ذهن کودک را برای واکنش درست در مواجهه با موضوعات مرتبط با پسماند تهییج می‌کند و فرد طی یک فرآیند شاد و سرگرم کننده، رفتاری درست از خود بروز می‌دهد که می‌تواند در زندگی شخصی نیز نمود پیدا کند.

دهنوی افزود: محتوای این ابزار‌ها بر اساس شرح محتوای مورد تایید سازمان پسماند شهرداری و بر مبنای فعالیت‌های حوزه مدیریت پسماند و همچنین استاندارد‌های جهانی در زمینه مدیریت پسماند‌ها تهیه شده است و در این فرآیند تلاش شده است تا بر اساس هرم استراتژیک مدیریت پسماند، با اولویت سطوح متعالی مانند کاهش تولید پسماند و بازمصرف، آموزه‌های خود را آغاز کرده و در ادامه شهروندان را به سوی تفکیک دقیق و صحیح پسماند‌ها راهنمایی کنیم.

او با اشاره به محتوای ابزار‌های آموزشی سازمان پسماند شهری گفت: در کنار آموزه‌های این ابزار‌های آموزشی، همچنین اطلاعاتی در مورد ماهیت پسماندها، قوانین، اصول اخلاقی و فرهنگ شهروندی را در اختیارشان قرار می‌دهیم که هر کدام از این موارد به فراخور نوع ابزار، ارائه می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در طراحی باز‌های سعی شده تا هوش حرکتی و هوش شناختی فکر توام با هم درگیر شود و فرد از فرآیند بازی‌ها لذت ببرد و در این راستا بازی‌هایی از جمله فریز بی، مار و پله، هوش محیط زیستی، تخته تعادل، عمر تجزیه، جورچین و بولینگ طراحی شده است که برخی در مرحله ساخت است و برخی هم ساخته شده و هم اکنون در برنامه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

دهنوی گفت: در خصوص کتب آموزشی سعی شده تا با سرفصل‌های متنوع مخاطب را سرگرم و آگاه کرده و این سرفصل‌ها به صورت‌های مختلف از جمله نمایشنامه، بازی فردی و گروهی، تهیه کاردستی و بازآفرینی تدوین شده است.

او با اشاره به استقبال شهروندان و میزان اثرگذاری این ابزار‌ها در مخاطبان افزود: با توجه به این که سرگرمی و جذابیت فاکتور مهم در تدوین این ابزار‌ها بوده و سعی شده از نشاط و پویایی شهروندی غفلت نشود، پیش بینی می‌شود استقبال خوبی از این ابزار‌ها صورت گیرد، هرچند استفاده از بازی‌های آماده شده در برنامه‌های پیشین نیز گویای این استقبال بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در مورد میزان اثرگذاری این طرح‌ها گفت: ضمن آن که در صدد هستیم با انجام پیش آزمون و پس آزمون مخاطبان را به صورت علمی و دقیق از جهت آگاهی و رفتار بسنجیم؛ همچنین به شرط همکاری شهروندان فهیم اصفهانی و با توجه به علمی و تخصصی بودن محتواها، به میزان اثرگذاری این طرح‌ها خوشبین هستیم.
 
انتهای پیام/ی
 
 

آموزش مدیریت پسماند به کودک و نوجوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار