مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی خبر داد؛

آمار متناقض واردات تخم چشم زده در سال گذشته

فرهی گفت: بر اساس آمار سازمان دامپزشکی سال گذشته ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا واردت کشور شده در حالی که بنابر آمار غیررسمی گمرک این رقم معادل ۵۰۰ میلیون قطعه است.

آمار متناقض واردات تخم چشم زده در سال گذشتهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله فرهی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی در نشستی مشترک با موسسه خرید تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه توسعه کمی در حوزه آبزی پروری به حد زیادی رخ داده است، اظهار کرد: این در حالی است که تولید اقتصادی و قابل رقابت با بازار‌های جهانی در کشور ما به دلیل نبود هماهنگی مناسب به مدیریت کار‌های عملیاتی و تحقیقاتی مغفول مانده‌اند.


او افزود: بخش آبزی پروری قبل از تولید اقتصادی به تولید اشتغال فکر کرده است چرا که وجود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مزرعه و کمتر از ۱۷۰ هزار تن تولید نشان می‌دهد که هر مزرعه به طور متوسط کمتر از ۳۰ هزار تن تولید دارد که در دنیا قابل بحث نیست.

فرهی با انتقاد از این مسئله که روش تولید قزل آلا مربوط به ۷۰ تا ۸۰ سال گذشته مربوط می‌شود، بیان کرد: بر این اساس امکان تولید اقتصادی، بهداشتی و استفاده بهینه از آب وجود ندارد.
بیشتر بخوانید: ۲۵ درصد تولید قزل آلا نابود شد/صادرات ۲ هزار تن قزل آلا در سال ۹۸

این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون تولید قزل آلا با ۴ روش انجام می‌شود که قیمت تمام شده این ۴ روش ۴۰ درصد با یکدیگر اختلاف دارد و به عبارت دیگر بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد به طوری که در برخی مواقع قیمت قزل آلا در بازار به نقطه سربه سرد؟ و گا‌ها کمتر از قمیت تمام شده می‌رسد.

این فعال بخش خصوصی همچنین از سیاست گذاری در تولید قزل آلا انتقاد کرد و گفت:تولید در کشور ما بر مبنای رقابت جهانی نیست بلکه بر مبنای ایجاد اشتغال است و انتظار داریم که این تولید اقتصادی و بر مبنای رقابت جهانی شکل بگیرد. 

فرهی اضافه کرد: تولید اشتغالی حتی باعث اشتغال ناپایدار هم شده و در این زمینه نیز موفق نبوده است. 

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه روش تولید قزل آلا در کشور روش ۷۰ الی ۸۰ سال پیش جهان است و این روش ها باید اصلاح شود، گفت: قرار است کارگروهی شکل بگیرد و مشکلات بخش آبزیان سردابی سازماندهی شود.

او با انتقاد از رقابت ناسالم در واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور بیان کرد: مدیران دولتی از یک طرف نسبت به واردات بی رویه انتقاداتی مطرح می‌کنند و از طرف دیگر برای واردات ارز دولتی اختصاص می‌دهند.

فرهی درباره آخرین وضعیت واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور گفت: بر اساس آمار سازمان دامپزشکی سال گذشته ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده وارد کشور شده در حالی که بر اساس آمار غیر رسمی گمرک این رقم ۳ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم معادل ۵۰۰ میلیون قطعه به ارزش ۵ میلون و ۷۰۰ هزار دلار است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: مدیر کل دامپزشکی استان تهران طی نامه‌ای عدم ثبت محموله‌های تخم چشم زده شرکت‌ها در سامانه GIS را دلیل اصلی این اختلاف آمار اعلام کرد.

فرهی افزود: در سال ۸۵ سازمان شیلات مکلف شد برای خود کفایی تخم چشم زده و اصلاح نژاد این ماهی اقدام کند تا واردات به حداقل ممکن برسد، اما اکنون پس از گذشت ۱۳ سال همچنان به واردات تخم چشم زده قزل آلا وابسته هستیم.

به گفته فرهی در ابتدا قرار بود اتحادیه ماهیان سردآبی به عنوان نماینده تولید کنندگان تا زمان رسیدن به خود کفایی این نهاده واردات را بر عهده گیرد، اما تنها یک محموله توسط اتحادیه وارد شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که خود کفایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا محقق نشده است، بیان کرد: در حال حاضر نه تنها خود کفایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا حاصل نشده بلکه واردات آن به دست یک تا دو نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه افتاده و تولید کنندگان کاملا حذف شده‌اند و به عبارت دیگر خود کفایی این نهاده به بهانه‌های مختلف به تاخیر افتاده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی با اشاره به شیوع بیماری قزل آلا در سال ۹۵ گفت: با افزایش اعتراضات به شیوع بیماری که در اثر تخم چشم زده آلوده در سال ۹۵ وارد کشور شده بود شیوه نامه‌ای نوشته شد تا بر اساس آن واردات این نهاده به طور کامل قطع شود، اما بر اساس این آمار نه تنها واردات تخم چشم زده کاهش پیدا نکرده بلکه تعداد زیادی از تولید کنندگان بچه ماهی در داخل کشور به علت افزایش واردات تعطیل شدند.

وی عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول را یکی از دلایل محقق نشدن خود اتکایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا بر شمرد و گفت: هماهنگی میان سازمان شیلات و سازمان تحقیقات شیلات و بخش خصوصی برای رسیدن به خود اتکایی تولید این نهاده یک ضرورت به شمار می‌رود.

فرهی با تاکید بر اینکه بخش تحقیقات با سفارش سازمان شیلات و بخش خصوصی باید اقدام به انجام طرح‌های تحقیقاتی کند، اظهار کرد: با وجود درخواست و نیاز بخش تولید که همان تامین نهاده تخم چشم زده قزل آلا و اصلاح نژاد است، اما متاسفانه به بخش تولید انتقال پیدا نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار