نوحه سرایی باید در مبنای اخلاص و معرفت باشد

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت:نوحه سرایی باید در مبنای اخلاص و معرفت باشد تا بر دل و جان شنونده و عزادار بنشیند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حجت الاسلام سید محمود محقق‌مطلق رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان افزود: جلسات عزاداری و نوحه سرایی باید عاری از هرگونه خرافات و مباحث غیر منطقی باشد، مداحان و مدیحه سرایان باید پیش از آن که مطلبی را برای مثال درباره سجایای اخلاقی بیان کنند خود به آن آراسته باشند، در غیر این صورت نباید انتظار تاثیرگذاری در مخاطب داشت.

او با اشاره به اهمیت بیان معارف و احکام در جلسات عزاداری و نوحه سرایی، تصریح کرد: در این مراسم باید بیش از هر موضوع دیگری معارف اصلی قرآن و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (س) تشریح و تبیین شود، زیرا این موارد بنیه اصلی مباحث دینی را تشکیل می‌دهد و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: نوحه سرایی باید در مبنای اخلاص و معرفت باشد تا بر دل و جان شنونده و عزادار بنشیند.

محقق مطلق با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) به نوعی تمدن سازی محسوب می‌شود، گفت: در جایی که ظلم و ستم وجود دارد و حق به حقدار نمی‌رسد، مقابله یا ستمگری مصداق بارز احیا و ساخت یک تمدن خواهد بود بر همین اساس خون در راه مبارزه با فساد دربار و و برای احیای دین نقش اساسی ایفا می‌کند.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان، تصریح کرد: سازش با ذلت جایز نیست و امام سوم شیعیان بر همین اساس قیام کردند، هر گونه اقدامی به جز قیام ایشان، ستم و نابرابری را در جامعه گسترش می‌داد و سبب قدرت هرچه بیشتر یزیدیان می‌شد.

او در مورد اختصاص بخشی از نذورات برای امور خیریه بیان کرد: تصمیم گیری درباره اختصاص بخشی از نذورات به امور خیرخواهانه و عام المنفعه بر عهده شخض نذر دهنده است و این کار ممنوعیتی ندارد.

او اظهارداشت: نذورات معقول از لحاظ عقلی و شرعی تایید شده است و آن جایی که بتوان گره از کار فردی گشود، می‌توان به جای نذر، مبلغ را به این امر اختصاص داد.

او خاطرنشان کرد: رزق و روزی دست خداست و فرشتگان مقرب باری تعالی است و نذورات نوعی توسل به ائمه اطهار (س) برای واسطه گری برای گشایش در رزق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

 

سخنان واعظان در ماه محرم باید احیاکننده زندگی فردی و اجتماعی باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار