در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فرهنگ آلیاژی تهران!/ عزاداری محرمی در پایتخت چگونه است؟

مدیرعامل مؤسسه تهران‌شناسی معتقد است آمدن اقوام مختلف به تهران، فرهنگ عزاداری این شهر را آلیاژی کرده است.

سعید روشن مدیرعامل موسسه تهران شناسی، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آداب و رسوم مراسم عزاداری حسینی در تهران گفت: تهران به سبب اینکه شهر کهنی است، آداب و رسوم کهنی دارد که همچنان برقرار هستند. از طرف دیگر، چون اقوام مختلف به تهران آمدند، فرهنگ عزاداری این شهر تبدیل به فرهنگ آلیاژی شده است؛ یعنی چندین نوع عزاداری در تهران برگزار می‌شود که با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا معاودین عراقی  رقص شمشیر و طبالی متفاوتی دارند. حتی غذایشان متفاوت هم است و قیمه نجفی می‌دهند.

محرم در تهران چگونه است؟/فرهنگ عزاداری شهر تهران به فرهنگ آلیاژی تبدیل شده است

وی افزود: از طرف دیگر شاه حسینی‌ها را داریم که قمه‌های چوبی دارند. یک هیئت دیگر در تهران داریم که هیچ نوع سنج و دمامی ندارد و اعضای این هیئت فقط سیب دارند و آن را در دست می‌گیرند.

 مدیرعامل موسسه تهران شناسی تصریح کرد: این تنوع اقوام باعث شده که تنوع عزاداری در ایران بالا برود و به جذابیت آن افزوده شود. بنابراین یکی از جذابیت‌های تهران دیدن عزاداری‌های مختلفی است که با عنوان محرم گردی از آن یاد می‌کنند.

محرم در تهران چگونه است؟/فرهنگ عزاداری شهر تهران به فرهنگ آلیاژی تبدیل شده است

گفتنی است با فرا رسیدن دهه محرم همه استان‌ها و شهرهای کشورمان تلاش می‌کنند که با اتکا به رسوم و سنت‌هایشان، برنامه‌هایی را در قالب عزاداری برای امام حسین (ع)و یارانش برگزار کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار