جهانگیری:

برنامه ریزی‌های فرهنگی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق و علمی باشد

دومین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور عصر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

برنامه ریزی‌های فرهنگی باید مبتنی بر اطلاعات دقیق و علمی باشد/ عدم اطلاع رسانی به مردم می‌تواند امید‌ها را نسبت به کارآمدی نظام خدشه دار کندبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با بیان این که برخی مواقع ممکن است جامعه به دلیل عدم اطلاع کافی، برداشت ناقصی نسبت به مسایل کشور پیدا کند، گفت: این برداشت ناقص ناشی از ضعف در اطلاع رسانی به جامعه است که باید تلاش کنیم با اطلاع رسانی صحیح، احساس و برداشت جامعه نسبت به مسایل کشور را به واقعیت‌ها نزدیک کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی صحیح به مردم در خصوص مسایل مختلف تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات برای حل مشکلات مردم و ساماندهی مسایل کشور، اگر واقعیت‌ها به موقع و به شکل صحیح به اطلاع مردم نرسد ممکن است برخی سیاه نمایی ها، اعتماد و امید جامعه را نسبت به کارآمدی نظام خدشه دار کند.

آقای جهانگیری یکی از وظایف ستاد را برنامه ریزی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برشمرد و افزود: برخورداری از آمار و داده‌های دقیق لازمه هر برنامه ریزی است از این رو باید در استفاده از اطلاعات و آمار‌ها در برنامه ریزی‌های فرهنگی دقت کافی به عمل آید.


بیشتر بخوانید: برگزاری جلسه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی کشور


معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از ارائه گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص وضعیت فرهنگی کشور از دبیرخانه و اعضای ستاد خواست نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های تحقیقاتی فرهنگی ادامه پیدا کند و در صدد احصاء اطلاعات علمی مبتنی بر جامعه آماری کل کشور باشند تا برنامه ریزی‌های فرهنگی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور هر چه دقیق‌تر انجام شود.

او اظهار کرد: در مباحث اقتصادی معمولاً داده‌های واقعی و کمّی در اختیار مدیران قرار دارد که می‌توان بر اساس این داده‌ها برای موضوعات مختلف اقتصادی نظیر تورم، نقدینگی و ... برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد، اما در مسایل فرهنگی نباید نظرسنجی از چند جامعه آماری محدود را معیار تصمیم گیری قرار دهیم بلکه باید نظرسنجی‌ها و اطلاعات احصاء شده به گونه‌ای باشد که همه جمعیت کشور را در بر گیرد.

آقای جهانگیری همچنین از دبیرخانه ستاد خواست ضمن استمرار پیمایش‌های تحقیقاتی علمی و مستند در خصوص وضعیت فرهنگی کشور، مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی جامعه را در دستور کار جلسات ستاد قرار دهد تا شاهد اجرای هر چه بهتر نقشه مهندسی کشور باشیم.

در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند دبیر ستاد گزارشی از برگزاری اولین جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه کرد و گفت: این کمیته تخصصی با حضور معاونین دستگاه‌های اجرایی ذیربط و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین راهکار‌های اجرایی و عملیاتی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور خواهد بود.

همچنین این جلسه نماینده دبیرخانه ستاد گزارشی از بررسی وضعیت فرهنگی کشور و راهبرد‌های نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه کرد و به تشریح برخی پیمایش‌های تحقیقاتی و نظرسنجی‌های مختلف در خصوص فرهنگ دینی، فرهنگ خانوادگی، فرهنگ زندگی و فرهنگ ملی پرداخت.

در این گزارش همچنین به برخی آمار‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها در خصوص میزان احساس شادمانی در مردم، باور مردم به قانون و حکومت دینی، شاخص آگاهی سیاسی و دیگر نتایجی از این دست اشاره شد. افزون بر این  موضوع تشکیل کمیته بررسی، هماهنگی و تلفیق برنامه‌های پنج ساله و یکساله فرهنگی دستگاه‌های اجرایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای ستاد با تشکیل این کمیته موافقت کردند و مقرر شد دستگاه‌های اجرایی ذیربط معاونان خود را برای ارتباط مستمر با دبیرخانه ستاد و پیگیری اجرای نقشه راه مهندسی فرهنگی کشور مأمور کنند.

انتهای پیام /

عدم اطلاع رسانی به مردم  امید‌ها را نسبت به کارآمدی نظام خدشه دار می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار